Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21783
Title: Franquismo y memoria democrática: el continuo reto de la formación ciudadana en Secundaria
Other Titles: Francoism and democratic memory in Spanish education: the continuous challenge of citizenship education in secondary education
Authors: Andreu Mediero, Beatriz
Fernández Fernández, Alba
Keywords: Enseñanza-Aprendizaje de la historia;Problemas sociales relevantes;Cultura democrática;Patrimonio controversial;Alfabetización mediática;Teaching-Learning of history;Relevant social problems;Democratic culture;Controversial heritage;Media literacy
Issue Date: 2024
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS)
Universidad de Extremadura
Abstract: Promover una formación política en los jóvenes con una educación en valores democráticos resulta esencial en la formación en las aulas de nuestros estudiantes. Pero ¿se está haciendo? Tras quince años de la implantación de la llamada Ley de memoria histórica en España y muchos años más de debate sobre la necesidad de construir una memoria democrática en torno a nuestra historia reciente, ¿cuáles siguen siendo los retos del profesorado para afrontar la historia reciente de España en relación a la Guerra Civil, la dictadura franquista y la Transición? El alumnado, tras abordar estos contenidos históricos curriculares en Secundaria y Bachillerato ¿Qué lectura hacen de los acontecimientos del presente en relación a ellos? Se presenta aquí una aproximación a la percepción del alumnado de 1º y 2º de Bachillerato sobre problemáticas actuales vinculadas al Franquismo y a la memoria democrática, ya que, curricularmente, afrontaron los contenidos conceptuales propios de este periodo histórico en 4º de la ESO y en 2º de Bachillerato, aquellos que estaban cursando este curso en el momento del estudio. Se realiza una investigación en torno al análisis de tres preguntas de un cuestionario que permitirá dilucidar la percepción que tienen de un problema social relevante, como la exhumación de Franco del Valle de los Caídos, a través de la selección que hacen de un titular y la explicación que ofrecen del hecho.
Promoting political education in young people, along with instilling democratic values, is essential in our students' classroom training. However, fifteen years after the implementation of Spain's law of historical memory and amidst years of debate on the necessity of building a democratic memory around our recent history, teachers continue to face challenges when teaching recent Spanish history, encompassing the Civil War, Franco's dictatorship, and the Transition. How do students interpret present-day events in relation to the historical curricular contents they have studied during Secondary and Baccalaureate education? This paper presents an approach to understanding the perceptions of students in the 1st and 2nd years of the Baccalaureate regarding current issues related to Francoism and democratic memory. The students had been exposed to the conceptual contents of this historical period during their 4th year of ESO and 2nd year of the Baccalaureate when the study was conducted. Our research relies on the analysis of three specific questions in a questionnaire designed to elucidate their perception of a pressing social problem, exemplified by the exhumation of Franco from The Valley of the Fallen. This approach seeks to shed light on key aspects of the teaching and learning of history, particularly in the context of secondary education.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21783
DOI: 10.17398/2531-0968.14.02
Appears in Collections:REIDICS nº 14 (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_14_28.pdf760,95 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons