Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21964
Title: Rutas científicas, artísticas y literarias: un programa educativo, cultural e inclusivo
Other Titles: Scientific, artistic and literary routes: an educational, cultural and inclusive program
Authors: Camacho Conde, José Antonio
Muñoz Arbona, David Juan
Keywords: Programa educativo rutas científicas, artísticas y literarias;Proyectos y experiencias innovadoras;Patrimonio cultural;Inclusión;Accesibilidad universal;Alumnado con NEE;Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad;Ministerio educación;Diversidad;Scientific, artistic and literary routes educational program;Innovative projects and experiences;Inclusion;Universal accessibility;Students with SEN;United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities;Ministry of education;Diversity;Cultural heritage
Issue Date: 2023
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Los resultados de esta comunicación son la evaluación de los parámetros obtenidos en cuanto a la accesibilidad al medio físico sin barreras arquitectónicas, y accesibilidad cognitiva y comunicativa del Programa Educativo Rutas Científicas, Artísticas y Literarias. Están han sido evaluadas por diferentes docentes de la ciudad de Ceuta tras disfrutar de este Programa Educativo gestionado por el Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP), y posteriormente por los dos autores de esta comunicación. Este programa educativo pretende mejorar y presentar de forma más atractiva la formación recibida por los alumnos en sus respectivos centros y favorecer no sólo a su formación artística, literaria, científica, cultural, histórica, medioambiental y social, sino también a su desarrollo integral e inclusivo. Hay hasta siete programas de Rutas distintos. Estas experiencias han sido realizadas con alumnos de centros docentes españoles sostenidos con fondos públicos, que cursen alguno de los siguientes niveles: 5º y 6º Educación Primaria; 1º y 2, 3º y 4º Educación Secundaria Obligatoria y Formación Profesional Básica; Ciclos formativos de Grado Medio de Formación Profesional, Ciclos formativos de Grado Medio de Enseñanzas Artísticas; Bachillerato y Educación Básica Obligatoria y Transición a la Vida Adulta. Este programa consta de dos grupos de distintas Comunidades Autónomas (CCAA), y está formado entre 20 y 24 alumnos y 2 profesores de los que habitualmente les imparten clase, incluyendo a ser posible un tutor. A su vez, los grupos de alumnos con necesidades educativas especiales estarán compuestos entre 10 y 18 alumnos e incorporarán uno o dos profesores más según las necesidades específicas del grupo-clase y el modelo de accesibilidad necesaria (cognitiva, física, motriz, comunicativa, etc.). Este programa, presenta Proyectos y experiencias innovadoras fuera del aula, no solo en parajes medioambientales, sino que también a los museos y otros espacios culturales.
The results of this communication are the evaluation of the parameters obtained in terms of accessibility to the physical environment without architectural barriers, and cognitive and communicative accessibility of the Scientific, Artistic and Literary Routes Educational Program. They have been evaluated by different teachers from the city of Ceuta after enjoying this Educational Program managed by the Ministry of Education and Vocational Training (MEFP), and later by the two authors of this communication. This educational program aims to improve and present in a more attractive way the training received by students in their respective centers and to promote not only their artistic, literary, scientific, cultural, historical, environmental and social training, but also their comprehensive and inclusive development. There are up to seven different Route programs. These experiences have been carried out with students from Spanish educational centers supported with public funds, who are in one of the following levels: 5th and 6th Primary Education; 1st and 2nd, 3rd and 4th Compulsory Secondary Education and Basic Vocational Training; Training Cycles of Intermediate Degree of Vocational Training, Training Cycles of Intermediate Degree of Artistic Education; Baccalaureate and Compulsory Basic Education and Transition to Adult Life. This program consists of two groups from different Autonomous Communities (CCAA) and is made up of between 20 and 24 students and 2 of the teachers who usually teach them, including a tutor if possible. In turn, the groups of students with special educational needs will be made up of between 10 and 18 students and will incorporate one or two more teachers according to the specific needs of the group-class and the necessary accessibility model (cognitive, physical, motor, communicative, etc.). This program presents innovative projects and experiences outside the classroom, not only in environmental settings, but also in museums and other cultural spaces.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21964
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2023.n2.v1.2585
Appears in Collections:Revista INFAD 2023 Nº 2, vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ijodaep_2023_n2_v1_2585.pdf97,66 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons