Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21974
Title: Emociones, expresión plástica y artes visuales en la formación semipresencial de futuros maestros de infantil en pandemia
Other Titles: Emotions, plastic expression and visual arts in the blended learning of future kindergarten teachers in pandemia
Authors: López Méndez, Lorena
Keywords: Educación artística;Educación infantil;Semipresencialidad;Emociones;ODS;Art education;Early childhood education;Blended learning;Emotions
Issue Date: 2023
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: El presente proyecto expone la experiencia artística y comunicativa llevada a cabo durante el curso 2020-21, en formato semipresencial con futuros maestros y maestras del Grado de Infantil en la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). La programación didáctica fue diseñada e implementada adaptándose a las circunstancias causadas por la pandemia Covid 19. Los objetivos de dicha programación se centraron no solo en el aprendizaje de contenidos propios de la Educación Artística, las emociones sino también en su vinculación con los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) de la agenda 2030. La metodología llevada a cabo presenta un carácter cualitativo, exploratorio y estudio de caso en el que se emplearon como instrumentos el diario de artística, fotografías, focus group y cuestionarios y el análisis de clase invertida. Después de la implementación de la programación se obtuvieron resultados positivos con respecto a la percepción más contemporánea de la materia de Educación Artística en infantil, pues el estudiantado la percibe desde un nuevo enfoque transversal, emocional y experiencial pudiendo ser compatible con el trabajo de otras materias del currículo, alejados del estigma asociado de la asignatura para el esparcimiento y entretenimiento carente y propicio para la intelectualidad. En conclusión, es reseñable la actitud positiva e interés de los y las estudiantes a la hora de involucrarse en la realización de cada una de las actividades propuestas en la programación didáctico-artística, a pesar del contexto de pandemia, debido a que los y las alumnas debían seguir un cronograma estricto en cuanto a las sesiones presenciales y online que debían de realizar durante el cuatrimestre
This project presents the artistic and communicative experience carried out during the 2020-21 academic year, in a blended learning format with future teachers of the Early Childhood Degree at the Faculty of Teacher Training and Education of the Autonomous University of Madrid (UAM). The didactic programme was designed and implemented adapting to the circumstances caused by the Covid 19 pandemic. The objectives of this programme focused not only on the learning of content specific to Arts Education, emotions but also on its link with the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda. The methodology used was qualitative, exploratory and case study in which the artistic diary, photographs, focus groups and questionnaires and the analysis of the inverted classroom were used as instruments. After the implementation of the programme, positive results were obtained with regard to the more contemporary perception of the subject of Art Education in infant education, as the students perceive it from a new transversal, emotional and experiential approach which can be compatible with the work of other subjects in the curriculum, away from the stigma associated with the subject for leisure and entertainment, which is lacking and conducive to intellectuality. In conclusion, the positive attitude and interest of the students in getting involved in carrying out each of the activities proposed in the didactic-artistic programme is noteworthy, despite the context of the pandemic, given that the students had to follow a strict timetable in terms of the face-to-face or online sessions they had to carry out during the four-month period.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21974
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2023.n2.v1.2587
Appears in Collections:Revista INFAD 2023 Nº 2, vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ijodaep_2023_n2_v1_2587.pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons