Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/2977
Title: | Análisis de la evolución del concepto de cambio en el desarrollo infantil |
Authors: | Fernández Bennassar, María del Carmen Colom Bauzá, Joana |
Keywords: | Psicología del desarrollo;Infancia;Procesos de cambio;Evolutionary psychology;Process of change;Educación;Education;Desarrollo;Development;Infancy |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidad de Extremadura Asociación INFAD |
Source: | FERNÁNDEZ BENNASSAR, M. C.; COLOM BAUZÁ, J. (2011). Análisis de la evolución del concepto de cambio en el desarrollo infantil. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), pp. 59-68. ISSN 0214-9877 |
Abstract: | El objetivo de esta comunicación es analizar, por una parte los cambios experimentados en la
infancia, desde una perspectiva psicosocial, en las últimas décadas. Históricamente la infancia apenas
tenía una consideración personal y social. No obstante, ya en el siglo diecinueve empezaron a
preocuparse y surgieron las primeras leyes que velaban por los derechos de la infancia en diferentes ámbitos: el educativo, judicial y sociosanitario. De este modo, la infancia ha llegado a alcanzar
un alto grado de protección relacionado, a su vez, con la evolución sociocultural y económica de los
últimos años. Este hecho ha desencadenado una situación en la que se han perdido toda una serie
de valores que en este momento se está cuestionado una revisión de los mismos con el fin de construir diferentes intervenciones pedagógicas tanto en el ámbito familiar como en el escolar y social.
Por otra parte, se trata de analizar la evolución que ha experimentado el concepto de desarrollo,
desde la disciplina de la psicología evolutiva, a partir de las nuevas perspectivas teóricas y metodológicas, aportando, de esta manera, las concepciones más relevantes en la actualidad´. The aim of this communication is to analyze, on one hand, changes experienced during infancy, from a psychosocial perspective in the last decades. Historically, infancy has received scarce personal and social considerations. Nevertheless, in the nineteen century, a rising worry about the subject has risen, and first laws regarding infancy rights have been proposed in different areas: educational, judicial and public health. Thus, infancy has managed to reach a high degree of protection, specially in the sociocultural, evolutionary, and economic fields over the last years. This fact has unleashed a situation in which some values have been lost and thus, a review is urgent in order to construct different pedagogic interventions both in the familiar and student areas. On the other hand, we must analyze how the concept of development has evolved and changed over time, both from an evolutionary psychology and also from new methodological and theoretical perspectives. This will bring newer conceptions and ideas closely linked with reality. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/2977 |
ISSN: | 0214-9877 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2011_1_1_59.pdf | 81,39 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License