Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/2998
Title: El profesorado de acciones formativas presenciales y virtuales
Other Titles: Teachers of virtual and face to face training actions
Authors: Alonso Díaz, Laura
Blázquez Entonado, Florentino
Keywords: Aprendizaje electrónico;Aprendizaje presencial;Comunicación a través del ordenador;Profesor virtual;Profesor presencial;E-learning;Face to face learning;Computer-mediated communication;One-to-one learning;Online teachers;Face- to-face teachers
Issue Date: 2010
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación.
Source: ALONSO DÍAZ, L.; BLÁZQUEZ ENTONADO, F. 2010. El profesorado de acciones formativas presenciales y virtuales. "Campo Abierto", 29 (1), pp. 123-144. ISSN 0213-9529
Abstract: Este estudio forma parte de otro más amplio cuya finalidad es extraer criterios específicos para la formación del profesorado de e-formación. Concretamente, en esta parte del estudio pretendíamos detectar cuáles son las tareas diferenciales del e-formador respecto del profesor presencial tradicional. Se diseñó una investigación en la que se utilizaron como campo de estudio tres bloques temáticos, idénticos en profesorado y contenido, de un mismo programa de formación que se impartió en dos modalidades y con dos grupos de alumnos diferentes: presencial y virtual. Se diseñó utilizando una combinación metodológica cuantitativa y cualitativa. Como conclusión general, las funciones de los profesores en ambas modalidades suelen ser similares, salvo el manejo de los entornos telemáticos (que de hecho cada vez se aplican más a las propias clases presenciales). De cualquier modo, hemos detectado una implicación superior del profesorado virtual en su compromiso docente.
This paper forms part of a wider study which aims to determine specific criteria for the training of e-learning teachers. In particular, our objective is to point at the differences in work functions between e-learning teachers and traditional face-to-face teachers. Our study performances between e-leaming teachers and traditional face-to-face teachers. Our study design consisted of three thematic blocks from a training programme, with the same teachers and contents, taught to two different group of students and in two different ways: face-to-face and online. The study was designed using a quantitative and qualitative methodological combination. As a general conclusion, the junctions of e-learning and face to face teachers are somehow identical, despite the use of the telematic environment (that it is nowadays more and more applied to face to face lessons). Anyway, it has been detected a higher involvement and commitment of the virtual teacher in their training tasks.
URI: http://hdl.handle.net/10662/2998
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 29, nº 1 (2010)
DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_2010_29_1_123.pdf612,54 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons