Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4139
Title: La importancia de los cuentos conocidos en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera: una propuesta metodológica para el aula de 5 años.
Other Titles: The importance of well-known stories to English language learning: a methodological proposal for 5 years old students.
Authors: González-Martín, Mª del Mar
Querol-Julián, Mercedes
Keywords: Literatura infantil;Children’s literature;Método Artigal;Artigal’s method;TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling);Educación infantil;Pre-primary education
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: Las narraciones de cuentos son un recurso ampliamente utilizado en la enseñanza del inglés como lengua extranjera en el aula de educación infantil, pudiéndose introducir de diferentes modos. En el trabajo presentamos el diseño de una propuesta para fomentar la participación de los niños en la narración de cuentos en inglés que son ya conocidos en su lengua madre. Este enfoque, basado en dos métodos, el TPR-Storytelling y el método Artigal, se pone a prueba en una clase con niños de 5 años, en una intervención educativa de 3 sesiones. Los resultados de este estudio piloto muestran la eficacia de la propuesta en relación al grado de participación en la actividad, comprensión general y adquisición de vocabulario. Por otra parte, esta experiencia visibiliza las fortalezas y aspectos a mejorar de la propuesta, permitiendo el rediseño de la misma en este sentido.
Storytelling is a common resource to teach English as a foreign language to very young children, this can be done in different ways. In this paper, we present the design of an approach to foster children’s participation in English storytelling of well-known stories in their mother tongue. This approach, based on two methods, TPR-Storytelling and Artigal’s, is tested in a class of five-year old children, in a 3-session educational intervention. The results of this pilot study show the effectiveness of the proposal in terms of degree of participation in the activity, general understanding and vocabulary acquisition. Additionally, the experience brings to the fore the strengths and weaknesses of the method and allows its redesign on these grounds.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4139
ISSN: 1988-8430
DOI: 10.17398/1988-8430.23.1.102
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 23, nº 1 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988_8430_23_1_102.pdf394,29 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons