Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4538
Title: Tópicos de la fantasía épica en la literatura infantil y juvenil. Un recorrido por la construcción narrativa de "Mago por casualidad" de Laura Gallego
Other Titles: Topics of epic fantasy in children’s and youth literature. The narrative construction of the book "Mago por casualidad" by Laura Gallego
Authors: Palomares Marín, Mari Cruz
Montaner Bueno, Andrés
Keywords: Fantasía épica;Educación literaria;Tópicos;Literatura infantil y juvenil;Epic fantasy;Literary education;Topics;Children’s and youth literature
Issue Date: 2015
Publisher: Junta de Extremadura: Consejería de Educación
Abstract: El objetivo del presente artículo es realizar un acercamiento desde el ámbito educativo al intrincado mundo de la imaginación y la fantasía que rodea a parte de la producción literaria actual destinada al público infantil. Para ello, trataremos de definir y caracterizar los imprecisos límites de este género, a partir de un breve recorrido por los escenarios y personajes que habitan y pueblan lo fantástico en la obra de la escritora valenciana Laura Gallego, Mago por casualidad. Con ello, buscamos la reafirmación de la literatura fantástica dentro de los cánones escolares, a partir de la implementación didáctica de textos como el seleccionado, que se convierten, por su naturaleza y contenido, en obras atractivas para trabajar el fomento de la lectura y la escritura creativa en los primeros lectores.
The aim of this article is to approach from an educational scope the intricate world of fantasy and the imagination which form part in the production of contemporary literature. In order to do this, we will attempt to define and distinguish the imprecise limits of this genre, starting with a brief examination of the scenes and characters that inhabit the Fantastic in the work of the Valencian writer Laura Gallego, Mago por casualidad. Within this, we look for the reaffirmation of fantasy literature within scholastic ideals, starting with the didactic implementation of texts such as the latter, which become appealing works to achieve the development of the reading and creative writing of beginner readers, due to both their nature and content.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4538
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 21, nº 1 (2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_21_9.pdf335,32 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons