Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/5438
Title: | Antecedentes y vigencia de la Institución Libre de Enseñanza |
Authors: | Domínguez Lázaro, Martín |
Keywords: | Institución Libre de Enseñanza;Educación laica;Enseñanza;Secular education;Teaching;España |
Issue Date: | 1988 |
Publisher: | Universidad de Extremadura. Facultad de Educación |
Abstract: | En
este
articulo
intento
exponer
un
panorama
general
de
los
precedentes
remotos
e inmediatos
de
la I.L.E.
luego
busco
aclarar
qué
fue
esta
gran
academia,
y
cómo
abria
sus
puertas,
y
las
diversas
instituciones
ajenas
que
a su
sombra
se
fueron
creando.
Asimismo,
comento
las
ideas
pedagógicas
fundamentales
que
propugnaron
aquellos
hombres.
También
examino
el silencio
en
que
cae
la
misma,
durante
el
periodo
de
la
postguerra,
y
los
juicios
despectivos
vertidos
contra
ella.
Finalizo
haciendo
un
análisis
de
la
repercusión
que
han
tenido
los
principios
de
dicha
Institución
en
nuestros dias,
quedando
patente
asila
actualidad
y
vigencia
de
muchas
de
sus
ideas. In this article I try to present an overview of the remote and immediate precedents of the I.L.E. Then I try to clarify what was this great academy, and how it opened its doors, and the various institutions that were created outside its shadow. I also commented on the fundamental pedagogical ideas that these men advocated. I also examine the silence in which it falls, during the postwar period, and the derogatory judgments poured into it. I conclude by analyzing the repercussions of the principles of this Institution in our days, revealing the current relevance and validity of many of its ideas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/5438 |
ISSN: | 0213-9529 |
Appears in Collections: | Campo Abierto nº 05 (1988) DCEDU - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0213-9529_1988_5_85.pdf | 1,61 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License