Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/618
Title: | Las metáforas emocionales de los estudiantes de educación primaria y educación infantil |
Authors: | Mellado Bermejo, Lucía Fajardo Caldera, María Isabel Borrachero Cortés, Ana Belén |
Keywords: | Metáforas;Emociones;Formación del profesorado;Educación infantil;Educación primaria;Metaphors;Emotions;Teacher training;Nursery education;Primary education |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Asociación INFAD y Universidad de Extremadura |
Abstract: | En este estudio se analizan las metáforas personales relacionadas con las emociones de estudiantes del grado de maestro durante el primer año de estudios, procedente de la Facultad de Educación de Badajoz. La muestra procede de estudiantes de educación infantil y primaria durante el curso 2010/2011 donde se le plantearon dos preguntas abiertas. En la investigación realizada encuadramos las metáforas en las cuatro categorías de Leavy et al. (2007): conductistas-transmisivas, cognitivas-constructivistas, situadas y autorreferenciadas. Los resultados indican que se obtienen un mayor número de metáforas conductistas seguidas de las constructivistas y autorreferenciadas. En cuanto a las metáforas emocionales se extraen más metáforas cognitivas/constructivistas.
Después las autorreferenciadas, a continuación las situacionales y las conductistas/transmisivas ,aunque hay profesores que expresan metáforas encuadradas en más de una categoría. This study analyzes the personal metaphors related to emotions of students in the first year of master degree studies from the Faculty of Education of Badajoz. The sample comes from students of primary teachers during the year 2010/2011 where he raised two open questions. In research conducted metaphors in the four categories of Leavy et al. (2007): transmissive/ behavioral, cognitive/ constructivist, situated and self-referential. The results obtained indicate that the category with most general metaphors was the behaviourist/transmissive, followed by cognitive/constructivist and the self-referenced. However the most emotional metaphors fall into the self-referencial and cognitive/ constructivist categories, followed by situated and behaviourist/ transmissive, although some teachers expressed metaphors framed in more than one category. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/618 |
ISSN: | 0214-9877 |
Appears in Collections: | DPSAN - Artículos Revista INFAD 2013 Nº 1, Vol. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2013_1_1_281.pdf | 524,58 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License