Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7319
Title: Geografía y tiempo contemporáneo: educación geográfica y enseñanza de las ciencias sociales para el mundo global
Other Titles: Geography and contemporary time: geographical education and teaching social sciences for the global world
Authors: Miguel González, Rafael de
Keywords: Educación geográfica;Didáctica de las ciencias sociales;Currículo;Globalización;Geoinformación;Geographical education;Social sciences education;Curriculum;Globalization;Geoinformation
Issue Date: 2018
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS) y Universidad de Extremadura
Abstract: En este artículo se realiza un estado de la cuestión de la educación geográfica desde el enfoque de las finalidades educativas y su reflejo en el currículo, para posteriormente analizar las más recientes aportaciones –tanto desde la epistemología de la geografía como de la didáctica de la geografía-, que demuestran la importancia de la geografía en el currículo escolar. Tras un análisis comparativo de diferentes currículos con el caso español, se propone una nueva propuesta curricular basada en seis enfoques contemporáneos, para la enseñanza de la geografía escolar.
This article is a state of the question about geographic education from the scope of the educational purposes and its reflection in the curriculum. Later, it analyses the most recent contributions -either from the epistemology of geography, either from geography education theory-, which demonstrate the importance of geography in the school curriculum. After a comparative analysis of different curricula with the Spanish case, we suggest a new curricular proposal for geography education, based on six contemporary approaches.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7319
ISSN: 2531-0968
DOI: 10.17398/2531-0968.02.36
Appears in Collections:REIDICS nº 02 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_2018_2_36.pdf389,3 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons