Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/8369
Title: | La enseñanza programada, la UNESCO y los intentos por modificar el curriculum en la España desarrollista (1962-1974) |
Other Titles: | Programmed learning, UNESCO and the attempts to change the curriculum in the Development Spain (1962-1974) |
Authors: | González Delgado, Mariano Groves, Tamar |
Keywords: | Enseñanza programada;UNESCO;Organismos internacionales;Historia del currículum;Programmed learning;International governmental organization;Curriculum history |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | FahrenHouse |
Abstract: | Este trabajo se centra en estudiar el origen y evolución de la enseñanza programada
en España. Para ello, se presenta una interpretación que hace énfasis en la influencia que ejercieron
los organismos internacionales en su implantación. En la primera parte del trabajo se explican sus
inicios en relación al marco educativo abierto por la UNESCO. El artículo continúa con la explicación
de las primeras críticas que se establecieron sobre este modelo curricular. Por otro lado, se intenta
dar una explicación acerca de su rápido ocaso. Se concluye indicando la importancia de los factores
sociales internacionales y locales a la hora de comprender la construcción histórica del currículum
en la España desarrollista. This paper focuses on studying the origin and evolution of the programmed learning in Spain. For this, an interpretation about the influence exerted by the international governmental organization for its implantation is emphasizes. First, the paper explains its beginnings in relation to the educational framework opened by UNESCO. The article continues with the explanation of the first criticisms that were established on this curricular policy. Finally, an attempt is made to give an explanation about its rapid decline. It concludes by indicating the importance of international and local social factors in understanding the historical construction of the curriculum in the Development Spain. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/8369 |
ISSN: | 2340-7263 |
DOI: | 10.1515/gps-2017-0055 |
Appears in Collections: | DCEDU - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ete_186.pdf | 320,54 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License