Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/9009
Title: | Habilidades Sociales como herramienta para una Inclusión Educativa: Una reflexión crítica |
Other Titles: | Social abilities as a tool for an Educative Inclusion: A critical reflection |
Authors: | Lozano Pascual, Juan Manuel |
Keywords: | Habilidades Sociales;Inclusión Educativa;Inclusión Social;Políticas de inclusión educativa;Social abilities;Educative Inclusion;Social Inclusion;Policies of educative inclusion |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Gobierno de Extremadura |
Abstract: | Uno de los recursos más utilizados para llevar a la prácticas políticas de
inclusión educativa son los programas Entrenamiento en Habilidades Sociales, ya sea en
forma de actividades específicas en la programación del aula con un tiempo y espacio
propio (Educación para la Ciudadanía, Ética, Educación en Valores, Tutoría Grupal…),
o como un elemento transversal a trabajar en los distintos contenidos a la hora de
establecer los objetivos a conseguir por un equipo educativo en los distintos ámbitos de
la educación formal como no formal. Los programas de intervención de Habilidades
Sociales basados en los Derechos Asertivos de Smith (1975) generan multitud de
dinámicas aplicadas, pero presentan una fundamentación teórica prácticamente nula en
la que se entremezclan elementos muy diversos sin una articulación coherente
(derechos del consumidor, imposición de objetivos individualistas, racionalización de
beneficios…) (CABALLO, 1991) y ( ROCA, 2005).
Esta carencia acaba fomentando un aprendizaje opuesto al que se pretende: lejos de
mejorar las habilidades de relación con los demás como deber y un fin en sí mismo,
objetivo primordial en una educación inclusiva, se aprende a tratar a los demás como
un medio para conseguir los objetivos individuales sean cuales sean. Comportamiento
éste muy habilidoso, pero ciertamente antisocial. Es decir, el mensaje, la justificación
que se transmite por la que la alternativa asertiva es preferible a la agresiva o a la pasiva
es que supuestamente consigue mejor los objetivos “es más útil”, no porque se
interiorice que es la alternativa que preserva mejor los derechos de los demás y propios.
Esta situación puede producirse si entendemos los programas de Habilidades Sociales
como una técnica (un cómo hacer), una herramienta lista y preparada para trabajar la
competencia social, sin reflexionar primero sobre sus fundamentos, objetivos y
horizontes (un por qué hacer). One of the resources more used to take to the political practices of educative inclusion is the programs Training in Social Abilities, or in the form of specific activities in the programming of the classroom with a time and own space (Education for the Citizenship, Ethics, Education in Values, Group Position of a guardian …), or like a cross-sectional element to work in the different contents at the time of establishing the objectives to obtain by an educative equipment in the different scopes of the formal education like nonformal. The programs of intervention of Social Abilities based on the Assertive Rights of Smith (1975) generate multitude of dynamic applied, but they present/display practically null a theoretical founding in which very diverse elements without a coherent joint are intermingled (right of the consumer, imposition of individualistic objectives, rationalization of benefits …) (CABALLO, 1991) y ( ROCA, 2005). This deficiency ends up fomenting an opposed learning to which it is tried: far from to improve the abilities of relation with the others as to have and an aim in itself, objective fundamental in an inclusive education, it is learned to try to the others like means to secure the individual objectives whatever. Behavior this one very skillful, but certainly antisocial. That is to say, the message, the justification that is transmitted by that the assertive alternative is preferable to the aggressive one or to the passive one it is that supposedly obtains better to the objectives “is more useful", because is not internalised that it is the alternative that preserves better the rights of the others and own. This situation can take place if we understand the programs of Social Abilities like a technique (how to do), a tool ready and prepared to work the social competition, without reflecting first on its foundations, objectives and horizons (why to do). |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/9009 |
ISSN: | 1988-8430 |
Appears in Collections: | Tejuelo Monográfico Nº 06 (2012) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1988-8430_Extra6_64.pdf | 167,22 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License