Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9685
Title: Poesía en el espacio: una experiencia didáctica en ESO
Other Titles: Poetry in space: a didactic experience in secondary education
Authors: Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel
Keywords: Poesía;Didáctica de la literatura;Educación secundaria;Prácticas de lectura;Poetry;Literature didactics;Secondary education;Reading practices
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura, Facultad de Educación
Abstract: Una educación para la belleza supone contar con los agentes del proceso educativo y su entorno. En este caso la perspectiva de la didáctica como investigación de los procesos de enseñanza-aprendizaje conduce a la exploración de nuevos contextos. En concreto, una preocupación habitual en la práctica profesional es este punto de partida: ¿cómo aprenden la poesía en su vida cotidiana? Lo cierto es que habitualmente confiesan un alto grado de desmotivación hacia el género lírico y muchas veces las experiencias, no siempre positivas, van dejando una huella en su aprendizaje literario. Así, será posible presentar una práctica innovadora que solucione las lagunas formativas en educación de la sensibilidad desde la escuela en secundaria. Para ello se propuso a un grupo de estudiantes intervenir en el espacio cotidiano de su centro con poemas. La proyección del arte, para otros, mejora la reflexión propia sobre el uso que hacen y dota de significado el aprendizaje por descubrimiento. Se dan situaciones nuevas y supone un reto que han de solventar de forma crítica. Finalmente, la experiencia contribuye a la mejora de la percepción de la poesía como medio de expresión y de las propias emociones.
An education for beauty involves having the agents of the educational process and their environment. In this case, the perspective of didactics as a research of teaching-learning processes leads to the exploration of new contexts. In particular, a common concern in professional practice is this starting point: how do they learn poetry in their daily lives? The truth is that usually confess a high degree of demotivation towards the lyrical genre and often experiences, not always positive, are leaving a mark on their literary learning. Thus, it will be possible to present an innovative practice that solves the training gaps in sensitivity education from high school. For this, a group of students was proposed to intervene in the daily space of their center with poems. The projection of art, for others, improves self-reflection about the use they make and gives meaning to discovery learning. There are new situations and a challenge that they have to solve in a critical way. Finally, the experience contributes to the improvement of the perception of poetry as a means of expression and of one's own emotions.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9685
ISSN: 0213-9529
DOI: 10.17398/0213-9529.38.1.101
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 38, nº 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_38_1_101.pdf66,15 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons