Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10429
Title: Categorizaciones de la lectura y praxis cultural en la era digital: distant reading vs close reading
Other Titles: Categorizations of reading and cultural praxis in the digital age: distant reading vs. close reading
Authors: Martos Núñez, Eloy, 1955-
Martos García, Aitana
Universidad de Almería
Universidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales, Lengua y Literatura
Keywords: Distant reading
Close reading
Texto
Biblioteca
Escuela
Text
Library
School
Issue Date: 2018
Publisher: Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas
Abstract: El artículo examina los conceptos de distant reading y close reading en función del contexto de abundancia de información y de los distintos fenómenos de la praxis cultural de la era digital, desde los modelos educativos clásicos hasta las modernas corrientes culturales. Revisa las aproximaciones de Franco Moretti y otros autores. Concluye que en el actual contexto de hibridación y de globalizacion de contenidos, la escuela y la biblioteca deben aprender de las prácticas culturales alternativas y hacer un esfuerzo por recuperar la lectura intensiva bajo otros supuestos y con otras estrategias.
Through a review of the work of Franco Moretti and others, this paper examines the concept of distant reading and close reading in recognition of abundant information and diverse phenomena of cultural praxis of the digital age, ranging from the traditional education models to modern cultural currents. The paper concludes that in the current context of globalization and hybridization of contents, the school and the library should learn from alternative cultural practices and strive to return to intensive reading under other assumptions and other strategies.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10429
ISSN: 0187-358X
Appears in Collections:DDCSL - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iibi_24488321xe_2018_74_57904.pdf369,62 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons