Analysis of training plans in basketball: Gender and formation stage differences

DSpace/Manakin Repository

español português english

Analysis of training plans in basketball: Gender and formation stage differences

Show full item record

Title: Analysis of training plans in basketball: Gender and formation stage differences
Author: Cañadas Alonso, María; Gómez Ruano, Miguel Ángel; García Rubio, Javier; Ibáñez Godoy, Sergio José
Abstract: La literatura científica ha señalado la presencia de varias etapas en el desarrollo deportivo de los atletas, con diferentes objetivos en cada una de ellas. Esto debería llevar a los entrenadores a diferentes planes de entrenamiento según la etapa de formación del atleta. El objetivo de este estudio fue analizar los planes de entrenamiento e identificar las diferencias en los objetivos de baloncesto según las etapas formativas (U'12 y U'14) en niños y niñas. Se recogieron y analizaron un total de 1.976 tareas de entrenamiento, para un total de cuatro equipos (chicas y chicos de las categorías U'12 y U'14) durante toda una temporada. Se estudiaron variables pedagógicas, fases de juego, situaciones de juego, medios de entrenamiento y contenidos. Los resultados mostraron diferencias significativas entre los géneros. Los equipos femeninos realizaron más tareas en la ofensiva y en las habilidades técnicas. Por el contrario, los equipos masculinos realizaron más tareas defensivas y contenidos tácticos. El 1 contra 0 y el 1 contra 1 fueron las situaciones de juego más repetidas en todos los equipos. Los entrenadores utilizaron diferentes tareas de entrenamiento según el género y la edad. En los equipos masculinos U'12 predominaron los ejercicios, mientras que en las otras categorías predominaron los juegos. En los equipos masculinos, los contenidos estaban orientados a la táctica, y en los equipos femeninos, a la adquisición de habilidades. El estudio de las variables pedagógicas del proceso de entrenamiento permitió identificar la utilidad del entrenamiento, la evaluación y la modificación de este procesoScientific literature has stated the presence of various stages in athletes sportive development, with different objectives in each one of them. This should lead coaches to different training plans according to the athlete’s formation stage. The aim of this study was to analyse training plans and identify differences in basketball objectives according to formative stages (U´12 and U´14) in boys and girls. A total of 1,976 training tasks were collected and analysed, for a total of four teams (girls and boys of U´12 and U´14 categories) during an entire season. Pedagogical variables, game phases, game situations, training means and content were studied. The results showed significant differences between genders. Girls’ teams performed more tasks on offense and technical skills. By contrast, boys’ teams performed more defensive tasks and tactical contents. The 1-on-0 and 1-on-1 were the most repeated game situations in all teams. Coaches used different training tasks according to gender and age. In male U´12 teams, drills predominated, whereas in the other categories, games predominated. For boys’ teams, the contents were tactical oriented, and for girls’ teams, the contents were oriented toward skill acquisition. Studying the pedagogical variables of the training process allowed for identification of the utility of training, assessment, and modification of this process.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11448
Date: 2018


Files in this item

Files Size Format View
hukin_2017_0164.pdf 395.9Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales