Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/19606
Title: | Windless Flags: Nations and Nationalism in the Sociology of Education |
Other Titles: | Banderas sin viento: naciones y nacionalismo en la Sociología de la Educación |
Authors: | García-García, Juan, 1967- Rina Simón, César |
Keywords: | Sociología de la Educación;Sociology of Education;Nacionalismo;Nationalism;Manuales;Handbooks |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Hipatia Press |
Abstract: | Como área específica del conocimiento, la Sociología de la Educación ha prestado poca atención al fenómeno de las naciones y el nacionalismo. Preocupada desde sus orígenes durkheimianos y marxistas por la relación escuela-sociedad, las funciones sociales de la escuela y los vínculos entre educación y estratificación social, el papel de la institución escolar en la construcción y reproducción del nacionalismo ha recibido una atención residual, casi insignificante. Este artículo analiza en detalle la forma en que la Sociología de la Educación española ha relegado y descuidado la cuestión de las naciones y el nacionalismo, revisando los manuales universitarios publicados en las últimas décadas (1990-2021). Utilizando las categorías propuestas por el psicólogo social Michael Billig – nacionalismo candente y banal, nacionalismo metodológico – los autores del artículo también señalan cómo este olvido de la Sociología de la Educación ha contribuido paralelamente a la construcción, cosificación y naturalización del mundo de la educación. Naciones y nacionalismo. As a specific area of knowledge, the Sociology of Education has paid little attention to the phenomenon of nations and nationalism. Concerned since its Durkheimian and Marxian origins with the school-society relationship, the social functions of the school and the links between education and social stratification, the role of the school institution in the construction and reproduction of nationalism has received residual, almost insignificant attention. This article analyzes in detail the way in which the Spanish Sociology of Education has relegated and neglected the issue of nations and nationalism, reviewing the university handbooks published in recent decades (1990-2021). Using the categories proposed by the social psychologist Michael Billig – hot and banal nationalism, methodological nationalism - the authors of the article also point out how this neglect of the Sociology of Education has contributed in parallel to the construction, reification and naturalization of the world of nations and nationalism. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/19606 |
ISSN: | 2014-3591 |
DOI: | 10.17583/rise.10851 |
Appears in Collections: | DDCSL - Artículos DDEYS - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
rise_0851.pdf | 408,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License