Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/19824
Title: | El nacionalismo banal en el profesorado de educación infantil y primaria en formación y la enseñanza-aprendizaje de la Historia |
Authors: | Montaña Conchiña, Juan Luis de la Rina Simón, César |
Keywords: | Nacionalismo;Nationalism;Historia;History;Formación de profesores;Teachers training;Didáctica específica;Desempeño del profesor;Teoría crítica;Epistemología;Specific didactics;Teacher performance;Critical theory;Epistemology |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM): Centro de Investigaciones y Servicios Educativos |
Abstract: | En este trabajo planteamos un análisis del grado de nacionalismo del
profesorado en educación infantil y primaria en formación en España,
tomando como base teórica el modelo de nacionalismo banal definido
por Michael Billig. La investigación consistió en el análisis cualitativo y
cuantitativo de un cuestionario respondido por 148 futuros profesores. Se
obtuvieron resultados significativos de los amplios niveles de nacionalización
y de su invisibilidad como realidad sociológica e ideológica, asumida
y perpetuada en narrativas y prácticas aparentemente banales. La
vitalidad del nacionalismo en el profesorado en formación, en contextos
progresivamente más trasnacionales, es un elemento de reflexión fundamental,
en tanto que serán agentes y correa de trasmisión de los valores
y mitos nacionales en el sistema educativo. Tras el análisis, ofrecemos
alternativas metodológicas que superen la función nacionalizadora de la
enseñanza de la historia, incluyendo en los currículos escolares nociones
de epistemología y crítica teórica. This study analyzes the degree of nationalism of trainee teachers in early childhood and primary education in Spain, considering Michael Billig's banal nationalism model as its theoretical basis. The research consisted of qualitative and quantitative analysis of a questionnaire answered by 148 future teachers. Significant results of the broad degrees of nationalization and its invisibility as a sociological and ideological reality that is assumed and perpetuated in apparently banal narratives and practices were obtained. The vitality of the nationalism in trainee teachers, in progressively more transnational contexts, is a fundamental element for reflection, as they Will become agents and transmitters of national values and myths in the education system. Following the analysis, methodological alternatives are presented to overcome the nationalizing function of the teaching of History, including notions of epistemology and theoretical critique in the school curricula. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/19824 |
ISSN: | 2448-6167 |
DOI: | 10.22201/iisue.24486167e.2019.165.58936 |
Appears in Collections: | DDCSL - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iisue_24486167e_2019_165_58936.pdf | 511,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License