Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/2912
Title: Participación de las familias en centros de Educación Especial
Other Titles: Family involvement in special education centers
Authors: Pegalajar Palomino, María del Carmen
Colmenero Ruíz, María Jesús
Keywords: Familia;Docente;Centro de Educación Especial;Discapacidad;Participación;Teacher;Special education center;Disability;Participation;Family
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Source: PEGALAJAR PALOMINO, M.C.; COLMENERO RUÍZ, M. J. 2003. Participación de las familias en centros de Educación Especial. Campo Abierto, 32(2), pp. 11-26. ISSN: 0213-9529
Abstract: Este trabajo analiza la percepción de los docentes de los centros de Educación Especia de Andalucía hacia la participación e implicación de las familias en el ámbito escolar. Se utiliza un método descriptivo basado en la técnica de la encuesta (n=428), llevándose a cabo la recogida de datos mediante un cuestionario semiestructurado “ad hoc”. Los docentes no se encuentran muy convencidos a la hora de asegurar la participación de las familias en el centro; consideran que la escolarización del alumnado con discapacidad contribuye a la mejora de la calidad de vida familiar, siendo más favorable en el caso de centros privados/concertados. Por su parte, los docentes de los centros públicos muestran mayor predisposición para trabajar de manera colaborativa con las familias, asegurando su participación en las decisiones que afectan al centro educativo.
This paper analyzes the perceptions of teachers of special education centers of Andalusia to the participation and involvement of families in the school. It uses a descriptive method based on the technique of the survey (n = 428), carrying out data collection using a semi-structured questionnaire “ad hoc”. Teachers are not very confident in ensuring the participation of families in the center; they consider the schooling of students with disabilities contributes to improving the quality of family life, being more favorable in the case of private / subsidized schools. For their part, teachers in public schools show greater willingness to work collaboratively with families, ensuring their participation in decisions that affect the school.
URI: http://hdl.handle.net/10662/2912
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 32, nº 2 (2013)

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