Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/3001
Title: Algunas voces femeninas en la poesía hispanoamericana actual. Guía didáctica
Other Titles: Some feminine voices in the spanish-american current poetry. Didactic guide
Authors: Pérez Parejo, Ramón
Keywords: Poesía;Mujer;Hispanoamérica;Didáctica;Poetry;Woman;Latin-american;Didactics
Issue Date: 2010
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación.
Source: PÉREZ PAREJO, R. 2010. Algunas voces femeninas en la poesía hispanoamericana actual. Guía didáctica. "Campo abierto", 29 (2), pp.27-61. ISSN 0213-9529
Abstract: La poesía latinoamericana contemporánea está viviendo un nuevo momento de esplendor, en este caso gracias a la aportación de varias generaciones de mujeres que exhiben voces tan profundas como originales. Los lectores reciben con sorpresa el tratamiento de temas eternos desde una perspectiva femenina que resulta novedosa, basada en el orgullo de sentirse mujer, el vitalismo y el erotismo. Este estudio desvela las claves temáticas y estéticas de esta poesía desde un punto de vista didáctico, intentando que sea el propio lector quien las descubra a partir de una guía didáctica y unas mínimas orientaciones metodológicas. Entendemos que la didáctica de la poesía no debe limitarse a épocas pasadas sino que puede y debe extenderse a la poesía más estrictamente contemporánea, aun no evaluada por el canon, la cual, sin duda, puede presentar un plus de interés y novedad para el alumnado.
The Latin-American contemporary poetry is living a new moment of brilliance, in this case thanks to the contribution of two generations of women who exhibit voices so deep as original. The readers receive with surprise the treatment of eternal topics from a feminine perspective that turns out to be new, based on the pride of feeling a woman, vitalism and eroticism. This study shows some thematic and aesthetic keys of this poetry from a didactic point of view, trying to help the own reader discover them from a didactic guide and a few orientations. We understand that the didactics of poetry must not be limited to poetry from other ages; on the other hand it can and should deal with works more strictly contemporary, which might not have been evaluated by the canon yet, but which can present a bonus of interest and innovation for students.
URI: http://hdl.handle.net/10662/3001
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 29, nº 2 (2010)
DDCSL - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_2010_29_2_27.pdf270,02 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons