Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4507
Title: Un caso de transposición didáctica del español inspirado en los aportes de la pedagogía para la comprensión y la lingüística textual
Other Titles: A case of didactic transposition of the Spanish inspired by the contributions of the pedagogy for Understanding and Textual Linguistics
Authors: Martínez Pérsico, Marisa
Keywords: Alfabetización digital;Reescritura de textos;Microemprendimiento;Textualización;Transversalidad;Digital alphabetization;Rewriting texts;Microenterprises;Textualization;Transversality
Issue Date: 2013
Publisher: Junta de de Extremadura. Consejería de Educación
Abstract: Este trabajo presenta una experiencia áulica llevada a cabo con estudiantes de nivel secundario en Argentina (años 2001 a 2003) en el marco de un microemprendimiento editorial escolar. Con base en los aportes de la pedagogía para la comprensión y la lingüística textual se mostrarán los resultados obtenidos gracias a un encuadre de enseñanza-aprendizaje que apeló a la tutoría en línea, promovió la transversalidad disciplinaria de la lengua y la literatura en español con otras áreas de conocimiento, y se basó en un método de reescritura y reformulación de textos literarios con el objetivo de favorecer la adquisición de competencias lingüísticas a partir de los contrastes y cotejos efectuados entre alumno y profesor para llegar a una producción final publicable en soporte papel y digital.
This work presents a classroom experience carried out with students at the secondary level in Argentina (years 2001 to 2003). Based on the contributions of the Pedagogy for Understanding and Textual Linguistics we will show the results obtained thanks to the online tutoring, the disciplinary transversality of the language and literature in Spanish with other areas of knowledge as well as the utilization of a method of rewriting and rephrasing literary texts with the aim of promoting the acquisition of language skills to reach a publishable final production.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4507
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 17, nº 1 (2013)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_17_25.pdf308,82 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons