Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5220
Title: La Educación Primaria en la Alta Extremadura durante el Antiguo Régimen
Other Titles: The Elementary School in the Alta-Extremadura in Early Modern
Authors: Cava López, María Gema
Keywords: Educación Primaria;Antiguo Régimen;Alta Extremadura;Elementary School;Early Modern
Issue Date: 1998
Publisher: Universidad de Extremadura: Servicio de Publicaciones
Abstract: El estudio de la educación primaria durante los primeros siglos de la Edad Moderna en el territorio de la Diócesis de Coria resulta difícil a causa de la esca­sez de fuentes. Los escasos testimonios hallados en los Protocolos Notariales ratifican la existencia de diversas iniciativas ya conocidas, públicas y privadas, para asegurar la enseñanza elemental dada la incompetencia del Estado en esta materia. El peso y significado efectivo de cada una de ellas resulta, sin embargo, difícil de valorar. Sólo los informes locales del Interrogatorio de la Real Audiencia permiten un conocimiento más detallado: a finales del XVIII, la situa­ción de la escuela presenta un estado lamentable frente a la cual se manifiesta una sincera y general preocupación.
The study of primary education in the first centurias of Early Modern in the Diócesis of Coria is difficult due to the low number of sources. The scarce of tes­timonies found in the notarial sources shows that the use of public and private initiatives to assure the elementary education as a result of the government incompetence in this subject. lt is difficult to evaluate the importance of every initiatives used. Only the local informs from the Interrogatorio de la Real Audiencia allow a more detailed knowledgement: in the end of XVIII century, the situation of primary education shows a lamentable condition that cause a sincere and general preocupation.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5220
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto nº 15 (1998)
DHIST - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_15_77.pdf1,57 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons