Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7320
Title: Análisis del proceso formativo en jugadores expertos: validación de instrumento
Other Titles: Analysis of expert players’ training process: validation of Tools
Authors: García Martín, A.
Antúnez Medina, Antonio
Ibáñez Godoy, Sergio José
Keywords: Deportes colectivos;Pericia;Validación;Jugador;Entrevista;Collective sports;Expertise;Validation;Player;Interview
Issue Date: 2016
Publisher: UAM Ediciones
Abstract: El objetivo del presente estudio fue la creación y validación de una batería de instrumentos de medición (ATPEP), compuesta por dos entrevistas y una escala, para identificar y analizar el proceso de formación en jugadores expertos de deportes colectivos. La batería de instrumentos se ha elaborado siguiendo un procedimiento ecléctico (inductivo y deductivo). En el proceso de validación se utilizó el peritaje de expertos con 11 jueces, calculando la validez de contenido mediante la obtención del coeficiente V de Aiken. Las dimensiones abordadas en las entrevista y en la escala fueron: contexto social, contexto deportivo, habilidades interindividuales, habilidades intraindividuales, táctica, técnica, condición física y antropometría. Solamente 2 de los 132 ítems evaluados obtuvieron valores de V lo suficientemente bajos como para ser eliminados. La propuesta final de la batería de instrumentos ATPEP se ha elaborado teniendo en cuenta las valoraciones cualitativas y cuantitativas de los expertos.
The aim of this study was to create and validate a string of measurement tools (ATPEP), composed of two interviews and one scale, in order to identify and analyze expert team players’ training process. This string of tools has been elaborated using an eclectic procedure (inductive and deductive).11 experts judges led the validation process, and calculating content validity by obtaining Aiken´s V coefficient. The discussed dimensions in both the interviews and the scale were the following: social context, sport context, inter-individual abilities, intra-individual abilities, tactic, technique, fitness and anthropometry. Only 2 out of the 132 evaluated items obtained V values low enough to be removed. Finally, the ATPEP battery instruments were elaborated taking into account quantitative and qualitative experts’ assessments.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7320
ISSN: 1577-0354
DOI: 10.15366/rimcafd2016.61.012
Appears in Collections:DDEMU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rimcafd2016_61_012.pdf598,63 kBAdobe PDFView/Open
rimcafd2016_61_012_eng.pdfVersión en inglés594,5 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons