Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/8019
Title: La historia del currículum como fuente para la Didáctica de las Ciencias Sociales
Other Titles: The curriculum history as a source for the Didactics of Social Sciences
Authors: Romero Morante, Jesús
Keywords: Currículum como construcción sociohistórica;Análisis sociogenético;Conocimiento escolar;Innovación;Formación del profesorado;Curriculum as sociohistorical construction;Sociogenetic analysis;School knowledge;Innovation;Teacher education
Issue Date: 2018
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS) y Universidad de Extremadura
Abstract: En este artículo se defenderá el análisis sociogenético del currículum como una herramienta imprescindible para objetivar y desnaturalizar la propia socialización en la cultura escolar y las subculturas de asignatura; y, en particular, para impugnar las ideologías espontáneas que esencializan el conocimiento impartido en las aulas. La “historización” de la práctica y el pensamiento docente puede proporcionar el distanciamiento necesario para extrañar nuestra experiencia. Y tal distanciamiento es una de las condiciones de posibilidad de una innovación y una formación (inicial y permanente) del profesorado genuinamente encaminadas a la mejora de la enseñanza y el aprendizaje de lo social.
In this article, the sociogenetic analysis of the curriculum is defended as an essential tool to objectify and denaturalize one's socialization in school culture and subject subcultures; and, in particular, to challenge the spontaneous ideologies that essentialize the knowledge given in the classrooms. The "historicization" of teacher practice and thinking can provide the necessary distance to make our experience strange. And such distancing is one of the conditions to make possible an innovation and a teacher education genuinely aimed at improving the teaching and learning of the social.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8019
ISSN: 2531-0968
DOI: 10.17398/2531-0968.03.103
Appears in Collections:REIDICS nº 03 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_2018_3_103.pdf301,59 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons