The cognitive and motivation intervention program in youth female volleyball players

DSpace/Manakin Repository

español português english

The cognitive and motivation intervention program in youth female volleyball players

Show full item record

Title: The cognitive and motivation intervention program in youth female volleyball players
Author: Claver Rabaz, Fernando; Jiménez Castuera, Ruth; Gil Arias, Alexander; Moreno Domínguez, Alberto; Moreno Arroyo, María Perla
Abstract: Este estudio, basado en la teoría de la autodeterminación (Deci y Ryan, 1985, 2002) tuvo como objetivo determinar la influencia de un programa de intervención cognitivo-motivacional, para mejorar la necesidad psicológica básica de la autonomía y la competencia, la motivación autónoma, el conocimiento de procedimientos, Rendimiento percibido y compromiso deportivo, en jóvenes jugadores de voleibol. Los participantes incluyeron 34 jugadoras de voleibol sub-19. Un cuasiexperimental el diseño se realizó con un grupo experimental (n = 16; M = 17.45; SD = .45) y un grupo de control (n = 18; M = 16.64; SD = .70). El grupo experimental siguió un programa de intervención multidimensional compuesto por 24 sesiones que se realizaron durante tres meses (dos sesiones de capacitación por semana). Se basaba en dos estrategias: dar a los atletas la posibilidad de elegir tareas específicas de entrenamiento (proponer situaciones de entrenamiento con varias alternativas de acción) y cuestionar (involucrar cognitivamente a los jugadores a través de preguntas tácticas). Se utilizó un MANOVA 2 de medidas repetidas (grupo: experimental y control) x 2 (tiempo: pre-test y post-test) para analizar el efecto de la interacción Grupo x Tiempo. Los resultados del análisis intergrupo mostraron diferencias significativas en la medición posterior a la prueba entre el grupo experimental y el grupo de control (a favor del grupo experimental) en las variables: necesidad psicológica básica satisfacción de la autonomía y la competencia, motivación autónoma, procedimiento Conocimiento, desempeño percibido y compromiso deportivo. Dada la relevancia de los procesos cognitivo-motivacionales, no solo para el rendimiento sino también para el compromiso deportivo, esta intervención tiene implicaciones importantes para el entrenamiento deportivo.This study, grounded in Self-Determination Theory (Deci and Ryan, 1985, 2002) was aimed to determine the influence of a cognitive-motivational intervention program, to improve the basic psychological need satisfaction of autonomy and competence, autonomous motivation, procedural knowledge, perceived performance and sport commitment, in youth volleyball players. Participants included 34 Under-19 female volleyball players. A quasiexperimental design was carried out with an experimental group (n = 16; M = 17.45; SD = .45) and a control group (n = 18; M = 16.64; SD = .70). The experimental group followed a multidimensional intervention program comprised of 24 sessions held over three months (two training sessions per week). It was based on two strategies: giving athletes the possibility of choice in specific training tasks (proposing training situations with several action alternatives) and questioning (cognitively involving players through tactical questions). A repeated-measures MANOVA 2 (group: experimental and control) x 2 (time: pre-test and post-test) was used to analyse the effect of Group x Time interaction. The results of the inter-group analysis showed significant differences in the post-test measurement between the experimental group and the control group (in favour of the experimental group) in the variables: basic psychological need satisfaction of autonomy and competence, autonomous motivation, procedural knowledge, perceived performance and sport commitment. Given the relevance of the cognitive-motivational processes, not only for performance but also for sport commitment, this intervention has important implications for sport coaching.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8625
Date: 2017


Files in this item

Files Size Format View
hukin_2017_0147.pdf 541.0Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales