Revisitando a Feijoo: las (re)lecturas de las tradiciones y la encrucijada de la educación literaria

DSpace/Manakin Repository

español português english

Revisitando a Feijoo: las (re)lecturas de las tradiciones y la encrucijada de la educación literaria

Show full item record

Title: Revisitando a Feijoo: las (re)lecturas de las tradiciones y la encrucijada de la educación literaria
Author: Martos Núñez, Eloy; Martos García, Aitana
Abstract: Este estudio revisa la actualidad de la obra y los planteamientos del Padre Feijoo en relación a la educación literaria. Se analizan las (re)lecturas de Feijoo sobre las tradiciones y se concluye que son obsoletas y modernas en diferentes grados. Su didactismo y moralismo, y su concepción peyorativa sobre las tradiciones, le impiden acceder a la dimensión poética que la hermenéutica analógica moderna ha puesto en valor. En cambio, es moderna su actitud como recopilador "avant la lettre" de tradiciones populares y su interés por los imaginarios y su curiosidad hacia aspectos hoy revalorizados como propios del patrimonio inmaterial, como las leyendas. Todo ello abogando por una nueva perspectiva intertextual y hermenéutica, que concilie las fuentes populares con la herencia literaria, y la hermenéutica clásica con la analógica.This study deals with the actuality of the work and the approaches of Father Feijoo in relation to literary education. The (re) readings of Feijoo on the traditions are analyzed and it is concluded that they are obsolete and modern in different degrees. His didacticism and moralism, and his pejorative conception of traditions, prevent him from accessing the poetic dimension that modern analogue hermeneutics has put in value. Instead, his attitude as an avant la lettre compiler of popular traditions and his interest in imaginaries and his curiosity towards aspects revalued today as characteristic of intangible heritage, such as legends, is modern. All this by advocating a new intertextual and hermeneutic perspective, which reconciles the sources of popular with literary heritage, and classical hermeneutics with analogical.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8849
Date: 2019


Files in this item

Files Size Format View
1988-8430_29_131.pdf 439.0Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales