Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9616
Title: Las estrategias de aprendizaje de vocabulario: estudio evolutivo de su uso en alumnos AICLE e ILE en Extremadura
Other Titles: The vocabulary learning strategies: a longitudinal study on their use by CLIL and mainstream EFL learners
Authors: Castellano Risco, Irene Olga
Universidad de Extremadura. Departamento de Filología Inglesa
Keywords: Estrategias de aprendizaje de vocabulario
Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE)
Inglés como Lengua Extranjera (ILE)
Educación Secundaria
Vocabulary learning strategies
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
English as a Foreign Language (EFL)
Secondary Education
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura, Facultad de Educación
Abstract: Este estudio analiza cómo el uso de distintos enfoques de enseñanza puede tener una influencia en la selección y evolución de estrategias de aprendizaje de vocabulario. Este estudio viene propiciado por el interés en identificar las estrategias más beneficiosas para el aprendizaje de lenguas (Gu & Johnson, 1996; Schmitt, 1997, Siriwan, 2007) y la falta de análisis sobre qué enfoques educativos desembocan en un mayor uso de las mismas. Un cuestionario (adaptado de Schmitt, 1997) fue administrado a 44 alumnos extremeños —20 alumnos ILE y 24 alumnos AICLE— en dos periodos distintos a lo largo de un año académico. Los resultados, examinados en relación con su posible implicación en los contextos de enseñanza, muestran una diferencia en la evolución del uso de estrategias que puede ser, al menos en parte, atribuida al enfoque educativo utilizado.
This study aims to analyse how the use of different language approaches may influence the selection and the evolution of vocabulary learning strategies. This study has been designed due to the growing importance the identification of those most benefitial vocabulary learning strategies (Gu & Johnson, 1996; Schmitt, 1997, Siriwan, 2007) and the lack of analysis about the impact of the teaching approach on the selection of vocabulary learning strategies. A questionnaire (based on Schmitt, 1997) was administered to forty-four Extremadura secondary-school learners —twenty-four CLIL learners and twenty EFL learners— in two different periods along a year. Results seem to show some difference in the evolution of the vocabulary learning strategies.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9616
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 38, nº 1 (2019)
DFING - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_38_1_19.pdf452,41 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons