Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/10692
Title: | Implementación y generalización de SAAC en contextos de educación especial |
Authors: | Segura Pérez, Ángela Escorcia Mora, Claudia Tatiana |
Keywords: | Dificultades en habla y lenguaje;Necesidades educativas especiales;Sistemas de comunicación alternativa y/o aumentativa (SAACs);Escuela inclusiva;Speech and language difficulties;Special educative needs;Alternative and augmentative communication systems (AACS);Inclusive school |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Abstract: | El presente trabajo tiene como finalidad conocer el proceso mediante el que se desarrolla la
implementación de Sistemas de comunicación alternativa y/ o aumentativa (SAACs) en el ámbito de
los centros de educación especial (CEE). Para lograr este objetivo se realizó un análisis partiendo de
una muestra de 13 docentes de Audición y Lenguaje en activo en CEE pertenecientes a la provincia
de Valencia. Éste se realizó mediante una encuesta creada ad hoc. Tras el análisis comparativo se
concluyó que la generalización del uso de estos sistemas presenta dificultades derivadas, principalmente,
de la falta de coordinación y la baja participación de la familia. Se hace necesario, por tanto,
propiciar espacios concretos para la coordinación y trabajo conjunto por parte de padres y profesionales
en los diferentes entornos donde el alumno usuario de SAAC desarrolla su día a día. Todo
ello perseguirá el objetivo de aumentar el grado de generalización de su uso, lo cual mejorará su
desarrollo comunicativo-lingüístico y potenciará una correcta maduración psicosocial. To achieve this aim, it was carryied out an analysis from a sample of 13 in-service hearing and speech teachers who are working in a special education school in the province of Valencia. Some different data has been obtained from a survey created ad hoc and these were contrasted with the existing bibliography. Following this comparative analysis it was concluded that the generalization of the use of these system is not adequated since there are difficulties that have mainly resulted from the lack of coordination, and also from the low involvement of the family. All of this has to be remedied through the collaborative work of the different environments where the student user of AAC develops their everyday with the aim of increasing the degree of generalization which is going to improve their communicative linguistic decelopment and it is going to enhance a correct psycho-social maturity. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/10692 |
ISSN: | 0214-9877 |
DOI: | 10.17060/ijodaep.2019.n2.v1.1717 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2019 Nº 2, Vol. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_1_2_469.pdf | 554,83 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License