Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/10816
Title: | Apego y competencias socioemocionales del profesorado. Estado de la cuestión 2015-2019 |
Other Titles: | Attachment and socio-emotional competences of the teacher. Status of the question 2015- 2019 |
Authors: | García Rodríguez, Laura Iriarte Redín, Concha Reparaz Abaitua, Charo |
Keywords: | Apego profesor-alumno;Competencias socioemocionales;Desarrollo socioemocional;Teacher-student attachment;Socioemotional competence;Socioemotional development |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Abstract: | El tipo de relación o interacción entre el profesor y sus alumnos, ha sido identificado en años
recientes como un aspecto que presenta una importante asociación con los distintos procesos que
tienen lugar dentro del aula (Kikas y Magi, 2017; Pianta, Downer y Hamre, 2016; Rucinski, Brown y
Downer, 2018). En este póster se presenta una revisión del estado de la cuestión sobre los hallazgos
en la investigación de los últimos 5 años, relativos al tipo de apego que establece el profesor
con sus alumnos y los efectos de esta relación sobre el proceso de aprendizaje de los niños y su
desarrollo socioemocional. Para ello, se han revisado diversas publicaciones sobre el tema en las
principales bases de datos: SCOPUS, EBSCO, PsycINFO, Pubmed, Dialnet y Redalyc.
Los resultados observados en los estudios consultados, apuntan a que la relación profesoralumno:
1) juega un rol importante, en términos del aprendizaje de contenidos propios de la etapa escolar
de educación primaria y en el desempeño académico; y 2) está asociada con el ajuste de los
niños en el contexto escolar; negativamente con los problemas de comportamiento y positivamente
con las habilidades sociales.
Se constata, por tanto, la relevancia de estos hallazgos en el campo de la enseñanza, y algunos
vacíos en la investigación reciente, respecto al papel del tipo de apego que tiende a establecer el profesor
con otros y cómo esto puede estar asociado a la calidad de la relación que establece con sus
alumnos. In recent years, the teacher-student interaction has been identified as an aspect with important associations with the different process that take place inside the classroom (Kikas y Magi, 2017; Pianta, Downer y Hamre, 2016; Rucinski, Brown y Downer, 2018). The current poster presents a review of the last 5 years research findings regard to the teacher’s attachment style with their students and the impacts of this matter on the children’s learning and socioemotional development. For this purpose, several articles were revised. The main database was: SCOPUS, EBSCO, PsycINFO, Pubmed, Dialnet y Redalyc. The studies consulted suggest that the teacher-student relationship: 1) plays an important role in terms of learning content and better academic performance; 2) it is positively associated with child school adjustment and social skills, and negatively associated with behavior problems. It is noted, therefore, the relevance of this findings on the education field, and also, some issues that remain less clear about the role of attachment style and the type of relationships that teachers tend to set with others and how this matter can be related to teachers-student quality interactions. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/10816 |
ISSN: | 0214-9877 |
DOI: | 10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1413 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2019 Nº 1, Vol. 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2_1_119.pdf | 415,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License