Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/14535
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFielden Burns, Laura Victoria-
dc.contributor.authorRico García, María Mercedes-
dc.date.accessioned2022-04-22T11:02:15Z-
dc.date.available2022-04-22T11:02:15Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn0802-6106-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/14535-
dc.description.abstractGlobal competencies are crucial for societies to progress in a changing world. Beyond the specific language skills needed to be integrated into an international workforce, individuals should also develop the capacity to analyze and understand intercultural issues in their fields. In light of this, our paper firstly aims to pilot a problem-based learning (PBL) proposal around a cultural critical incident for design engineers to develop intercultural and linguistic competences in an ESP engineering course. A secondary objective investigates how the project raises students’ awareness about cultural factors in product design. The results point to PBL as a method which enables instructors to integrate intercultural and linguistic skills in engineering programs, where students’ awareness of cultural factors can be increased through problem-solving teamwork on critical incidents.es_ES
dc.description.abstractLas competencias globales son claves para que las sociedades avancen en un mundo cambiante. Más allá de las capacidades lingüísticas necesarias para integrarse en un mercado laboral internacional, también debe desarrollarse la habilidad de analizar y comprender problemas interculturales que pudieran surgir entre diferentes áreas. Nuestro trabajo tiene como objetivo principal diseñar una propuesta de aprendizaje basado en problemas (ABP) en torno a un incidente cultural crítico para capacitar a estudiantes de ingeniería en diseño industrial en la adquisición de competencias interculturales y lingüísticas. Un objetivo secundario investiga cómo el proyecto aumenta la percepción de los estudiantes sobre los factores culturales en el diseño de productos. Los resultados apuntan al ABP como un método que permite integrar habilidades interculturales y lingüísticas en programas de ingeniería, donde la asimilación de dichos factores por parte de los estudiantes puede mejorar mediante el trabajo en equipo en torno a incidentes críticos.es_ES
dc.format.extent22 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherWileyes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCritical incidentses_ES
dc.subjectProblembased learninges_ES
dc.subjectEngineeringes_ES
dc.subjectIntercultural competencees_ES
dc.subjectCompetencia interculturales_ES
dc.subjectIncidencias críticases_ES
dc.subjectAprendizaje basado en problemases_ES
dc.subjectIngenieríaes_ES
dc.titleIntercultural and linguistic competences for engineering ESP classes: A didactic framework proposal through problem-based learninges_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco57 Lingüísticaes_ES
dc.subject.unesco6301.02 Relaciones Culturaleses_ES
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes_ES
dc.subject.unesco33 Ciencias Tecnológicases_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationFielden Burns, L. V., & Rico García, M. (2022). Intercultural and linguistic competences for engineering ESP classes: A didactic framework proposal through problem-based learning. Int J Appl Linguist, 32, 3–24. https://doi.org/10.1111/ijal.12370es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales, Lengua y Literaturaes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Filología Inglesaes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ijal.12370es_ES
dc.identifier.doi10.1111/ijal.12370-
dc.identifier.publicationtitleInternational Journal of Applied Linguisticses_ES
dc.identifier.publicationissue32es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage3es_ES
dc.identifier.publicationlastpage24es_ES
dc.identifier.e-issn1473-4192-
Appears in Collections:DDCSL - Artículos
DFING - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jal.12370.pdf4,45 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons