Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15827
Title: Ciberbullying xenófobo y/o racista en estudiantes de enseñanza musical
Other Titles: Xenophobic and/or racist cyberbullying in music education students
Authors: Ortiz Marcos, José Manuel
Tomé Fernández, María
Keywords: Ciberbullying xenófobo y/o racista;Educación musical;Inclusión;Diversidad cultural;Xenophobic and/or racist cyberbullying;Music education;Inclusion;Cultural diversity;interculturality;Interculturalidad
Issue Date: 2022
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: El estudio tiene como finalidad comparar el ciberbullying xenófobo y/o racista entre los estudiantes matriculados o no en alguna enseñanza musical o conservatorio. En el estudio se realiza la prueba estadística de Kolmogorov-Smirnov que indicó una distribución no normal de los datos que determinó utilizar pruebas no paramétricas. La muestra está compuesta por 297 adolescentes de las provincias de Andalucía, Ceuta y Melilla. El instrumento empleado fue el Cyberbullying Scale for Students with Cultural and Religious Diversity (CSCRD). Los resultados de la prueba H de Kruskal-Wallis mostraron diferencias significativas entre las variables analizadas. Los resultados de las regresiones logísticas binarias confirmaron tales diferencias y consideraron que los estudiantes que no se encontraban matriculados en conservatorios o escuelas de música son más propensos a ser ciber-víctimas. Además, estos análisis también mostraron que estos estudiantes son más propensos a ser ciberagresores. Como conclusiones se afirma que, los grupos minoritarios que no se encuentran matriculados en conservatorios o escuelas de música son más propensos a sufrir ciberacoso y, a su vez, son más propensos a convertirse en ciber-agresores a diferencia de los que se encuentran matriculados en estos centros de enseñanza musical.
The study aims to compare xenophobic and/or racist cyberbullying among students enrolled or not in any musical education or conservatory. In the study, the Kolmogorov-Smirnov statistical test is performed, which indicated a non-normal distribution of the data that determined to use non-parametric tests. The sample is composed of 297 adolescents from the provinces of Andalusia, Ceuta and Melilla. The instrument used was the Cyberbullying Scale for Students with Cultural and Religious Diversity (CSCRD). The results of the Kruskal-Wallis H test showed significant differences between the variables analyzed. The results of binary logistic regressions confirmed such differences and considered that students who were not enrolled in conservatories or music schools are more likely to be cyber-victims. In addition, these analyses also showed that these students are more likely to be cyber-aggressors. As conclusions it is stated that, minority groups who are not enrolled in conservatories or music schools are more likely to suffer cyberbullying and, in turn, are more likely to become cyber-aggressors as opposed to those who are enrolled in these music education centers.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15827
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2022.n1.v2.2328
Appears in Collections:Revista INFAD 2022 Nº 1, vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2022_1_2_117.pdf318,05 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons