Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16574
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFernández Portero, Ignacio-
dc.date.accessioned2023-01-16T12:04:07Z-
dc.date.available2023-01-16T12:04:07Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/16574-
dc.description.abstractComo consecuencia de la inclusión de alumnos con necesidades educativas especiales en las aulas ordinarias, es necesario medir las actitudes de los profesores de lengua hacia la educación inclusiva. En este estudio se utilizó un diseño de investigación exploratorio, secuencial y para validar el constructo de una escala recién desarrollada. recién desarrollada. Tras un análisis cualitativo exploratorio en el que participaron 11 expertos, se desarrolló el instrumento y se y se administró a 952 profesores de inglés de España y Portugal. España y Portugal. El análisis factorial exploratorio y factorial exploratorio y confirmatorio confirmó estructura interpretada como: formación, concepción de la diversidad y apoyo. Los resultados confirman las buenas propiedades psicométricas psicométricas de la escala y un instrumento fiable para evaluar programas de formación del profesorado desde la perspectiva del profesorado. Además, un análisis preliminar de la encuesta realizada con la prueba U de Mann-Whitney mostró diferencias estadísticamente significativas entre países en ocho de los 17 ítems. Se discuten las implicaciones para la investigación la política y la práctica.es_ES
dc.description.abstractAs a consequence of the inclusion of students with special educational needs in mainstream classrooms, there is a need to measure the attitudes of language teachers toward inclusive education. This study used an exploratory sequential mixed methods research design to validate the construct of a newly developed scale. After exploratory qualitative analysis in which 11 experts took part, the instrument was developed and administered to 952 preservice English teachers from Spain and Portugal. The exploratory and confirmatory factor analysis performed confirmed a three‐factor structure interpreted as: training, conception of diversity, and support. Results confirm good psychometric properties for the scale and a reliable tool to assess teacher training programs from the perspective of the teaching staff. Moreover, a preliminary analysis of the survey carried out with the Mann–Whitney U test showed statistically significant differences across countries in eight out of 17 items. Implications for research, policy, and practice are discussed.es_ES
dc.format.extent24 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherWiley Periodicalses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectActitudeses_ES
dc.subjectLengua extranjeraes_ES
dc.subjectInclusiónes_ES
dc.subjectInvestigación con métodos mixtoses_ES
dc.subjectValidación de escalases_ES
dc.subjectFormación de profesoreses_ES
dc.subjectAttitudeses_ES
dc.subjectForeign languagees_ES
dc.subjectInclusiones_ES
dc.subjectMixed methods researches_ES
dc.subjectScale validationes_ES
dc.subjectTeacher traininges_ES
dc.titleMeasuring preservice foreign language teachers' attitudes toward inclusive education through a newly developed scalees_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationFernández‐Portero, I. (2022). Measuring preservice foreign language teachers' attitudes toward inclusive education through a newly developed scale. Foreign Language Annals, 55, 1188–1211. https://doi.org/10.1111/flan.12660es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Filología Inglesaes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1111/flan.12660es_ES
dc.identifier.doi10.1111/flan.12660-
dc.identifier.publicationtitleForeign Language Annalses_ES
dc.identifier.publicationissue4es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage1188es_ES
dc.identifier.publicationlastpage1211es_ES
dc.identifier.publicationvolume55es_ES
dc.identifier.e-issn1944-9720-
dc.identifier.orcid0000-0002-3323-217Xes_ES
Appears in Collections:DFING - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flan_12660.pdf735,65 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons