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http://hdl.handle.net/10662/19861
Títulos: | Exploring the Impact of the Video Game Monité on Exogenous Factors and Resilience against Bullying in Primary Education Students |
Autores/as: | Revuelta Domínguez, Francisco Ignacio Guerra Antequera, Jorge Antequera Barroso, Juan Antonio Pedrera Rodríguez, María Inmaculada |
Palabras clave: | Videojuegos;Videogames;Acoso;Bullying;Acosadores;Scholar harassmen;Resiliencia;Resilience |
Fecha de publicación: | 2023 |
Editor/a: | MDPI |
Resumen: | This study focuses on the issue of school bullying and explores the potential of video games as a tool to prevent and address this problem. To accomplish this, the video game Monité, specifically designed for the prevention of school bullying, was utilized, using the paradigm of digital game-based learning as an intervention methodology that emphasizes its educational and recreational potential. This study was conducted using a quasi-experimental approach, employing a pre-test and post-test design with a non-equivalent control group. The sample consisted of 92 boys and girls from fifth and sixth grade in primary education in the province of Cáceres, Spain. Data were collected through questionnaires from the System for the Evaluation of Children and Adolescents (SENA), which allowed for the gathering of information on peer problems, school problems and family issues. The results show that there are significant differences between the intervention group and the control group regarding problems external to individuals. In conclusion, this study investigates the use of the video game Monité as a tool to prevent school bullying and analyzes its impact on students’ perception of external agents such as family, peer group, and school. Our findings support its implementation in educational environments as an effective strategy. Este estudio se centra en la problemática del acoso escolar y explora el potencial de los videojuegos como herramienta para prevenir y abordar este problema. Para ello se utilizó el videojuego Monité, diseñado específicamente para la prevención del acoso escolar, utilizando el paradigma del aprendizaje basado en juegos digitales como metodología de intervención que enfatiza su potencial educativo y lúdico. Este estudio se llevó a cabo utilizando un enfoque cuasiexperimental, empleando un diseño de prueba previa y posterior con un grupo de control no equivalente. La muestra estuvo compuesta por 92 niños y niñas de quinto y sexto grado de educación primaria de la provincia de Cáceres, España. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios del Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes (SENA), que permitieron recopilar información sobre problemas de pares, problemas escolares y cuestiones familiares. Los resultados muestran que existen diferencias significativas entre el grupo de intervención y el grupo de control en cuanto a problemas externos a los individuos. En conclusión, este estudio investiga el uso del videojuego Monité como herramienta para prevenir el acoso escolar y analiza su impacto en la percepción de los estudiantes sobre agentes externos como la familia, el grupo de iguales y la escuela. Nuestros hallazgos respaldan su implementación en entornos educativos como una estrategia eficaz. |
Descripción: | The data is not publicly available due to its sensitivity and at the request of the center of origin of the participants. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/19861 |
ISSN: | 2227-7102 |
DOI: | 10.3390/educsci13080814 |
Colección: | DCEDU - Artículos DDCEM - Artículos |
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