Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19865
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMartín Sánchez, Miguel Á., 1978--
dc.contributor.authorCáceres Muñoz, Jorge-
dc.contributor.authorFlores Rodríguez, Cruz María-
dc.date.accessioned2024-02-05T09:00:49Z-
dc.date.available2024-02-05T09:00:49Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn1661-7827-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/19865-
dc.description.abstractIn the last two years, the effects of the COVID-19 pandemic on schools and its consequences for the training of new teachers have been the subject of numerous studies. The pandemic has led to a change in schools and their functioning, as trainee teachers have had to be introduced to a new environment for which university training proved to be insufficient. The pandemic poses shared challenges in which future teachers must be present. The objective of this study is to assess the perception of students enrolled in Early Childhood Education courses at the University of Extremadura (Spain) regarding the impact relationships between the subjects and agents of the educational communities. In order to achieve this goal, we present a qualitative study with a phenomenological design. The results of this research show perceptions in line with what the scientific literature shows: a profound change in the relationships between the different agents. Communication increased, but pedagogical issues were displaced by concerns about the health emergency. This study concludes with the need to broaden the knowledge of future teachers about the administrative functioning of and their relationship with the school, as well as about new resources to address new challenges.es_ES
dc.description.abstractEn los dos últimos años, los efectos de la pandemia de COVID-19 en las escuelas y sus consecuencias para la formación de los nuevos profesores han sido objeto de numerosos estudios. La pandemia ha provocado un cambio en las escuelas y en su funcionamiento, ya que los profesores en formación han tenido que introducirse en un nuevo entorno para el que la formación universitaria resultaba insuficiente. La pandemia plantea retos compartidos en los que los futuros profesores deben estar presentes. El objetivo de este estudio es evaluar la percepción de los estudiantes matriculados en los cursos de Educación Infantil de la Universidad de Extremadura (España) sobre las relaciones de impacto entre los sujetos y los agentes de las comunidades educativas. Para alcanzar este objetivo, presentamos un estudio cualitativo con un diseño fenomenológico. Los resultados de esta investigación muestran percepciones en línea con lo que muestra la literatura científica: un cambio profundo en las relaciones entre los diferentes agentes. La comunicación aumentó, pero las cuestiones pedagógicas fueron desplazadas por la preocupación por la emergencia sanitaria. Este estudio concluye con la necesidad de ampliar el conocimiento de los futuros profesores sobre el funcionamiento administrativo y su relación con la escuela, así como sobre los nuevos recursos para afrontar los nuevos retos.es_ES
dc.format.extent19 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherMolecular Diversity Preservation International (MDPI)es_ES
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEscuelaes_ES
dc.subjectSchooles_ES
dc.subjectDocenteses_ES
dc.subjectTeacherses_ES
dc.subjectComunidad educativaes_ES
dc.subjectEducational communityes_ES
dc.subjectCOVID-19es_ES
dc.subjectPercepciónes_ES
dc.subjectPerceptiones_ES
dc.subjectEducación sanitaria-
dc.subjectHealth education-
dc.titleThe Effects of the COVID-19 Pandemic on Educational Communities: Evidence of Early Childhood Education Studentses_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes_ES
dc.subject.unesco5803 Preparación y Empleo de Profesores-
dc.subject.unesco5801 Teoría y Métodos Educativos-
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationMartín-Sánchez M, Cáceres-Muñoz J, Flores-Rodríguez C. (2022). The Effects of the COVID-19 Pandemic on Educational Communities: Evidence of Early Childhood Education Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8):4707. ISSN 1661-7827-
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.mdpi.com/1660-4601/19/8/4707es_ES
dc.identifier.publicationtitleInternational Journal of Environmental Research and Public Healthes_ES
dc.identifier.publicationissue8es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage4707-1es_ES
dc.identifier.publicationlastpage4707-19es_ES
dc.identifier.publicationvolume19es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-9370-1732es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-2405-9731es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-4871-6166es_ES
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ijepph19084707.pdf2,12 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons