Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/19865
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Martín Sánchez, Miguel Á., 1978- | - |
dc.contributor.author | Cáceres Muñoz, Jorge | - |
dc.contributor.author | Flores Rodríguez, Cruz María | - |
dc.date.accessioned | 2024-02-05T09:00:49Z | - |
dc.date.available | 2024-02-05T09:00:49Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.issn | 1661-7827 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10662/19865 | - |
dc.description.abstract | In the last two years, the effects of the COVID-19 pandemic on schools and its consequences for the training of new teachers have been the subject of numerous studies. The pandemic has led to a change in schools and their functioning, as trainee teachers have had to be introduced to a new environment for which university training proved to be insufficient. The pandemic poses shared challenges in which future teachers must be present. The objective of this study is to assess the perception of students enrolled in Early Childhood Education courses at the University of Extremadura (Spain) regarding the impact relationships between the subjects and agents of the educational communities. In order to achieve this goal, we present a qualitative study with a phenomenological design. The results of this research show perceptions in line with what the scientific literature shows: a profound change in the relationships between the different agents. Communication increased, but pedagogical issues were displaced by concerns about the health emergency. This study concludes with the need to broaden the knowledge of future teachers about the administrative functioning of and their relationship with the school, as well as about new resources to address new challenges. | es_ES |
dc.description.abstract | En los dos últimos años, los efectos de la pandemia de COVID-19 en las escuelas y sus consecuencias para la formación de los nuevos profesores han sido objeto de numerosos estudios. La pandemia ha provocado un cambio en las escuelas y en su funcionamiento, ya que los profesores en formación han tenido que introducirse en un nuevo entorno para el que la formación universitaria resultaba insuficiente. La pandemia plantea retos compartidos en los que los futuros profesores deben estar presentes. El objetivo de este estudio es evaluar la percepción de los estudiantes matriculados en los cursos de Educación Infantil de la Universidad de Extremadura (España) sobre las relaciones de impacto entre los sujetos y los agentes de las comunidades educativas. Para alcanzar este objetivo, presentamos un estudio cualitativo con un diseño fenomenológico. Los resultados de esta investigación muestran percepciones en línea con lo que muestra la literatura científica: un cambio profundo en las relaciones entre los diferentes agentes. La comunicación aumentó, pero las cuestiones pedagógicas fueron desplazadas por la preocupación por la emergencia sanitaria. Este estudio concluye con la necesidad de ampliar el conocimiento de los futuros profesores sobre el funcionamiento administrativo y su relación con la escuela, así como sobre los nuevos recursos para afrontar los nuevos retos. | es_ES |
dc.format.extent | 19 p. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Molecular Diversity Preservation International (MDPI) | es_ES |
dc.rights | Atribución 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Escuela | es_ES |
dc.subject | School | es_ES |
dc.subject | Docentes | es_ES |
dc.subject | Teachers | es_ES |
dc.subject | Comunidad educativa | es_ES |
dc.subject | Educational community | es_ES |
dc.subject | COVID-19 | es_ES |
dc.subject | Percepción | es_ES |
dc.subject | Perception | es_ES |
dc.subject | Educación sanitaria | - |
dc.subject | Health education | - |
dc.title | The Effects of the COVID-19 Pandemic on Educational Communities: Evidence of Early Childhood Education Students | es_ES |
dc.type | article | es_ES |
dc.description.version | peerReviewed | es_ES |
europeana.type | TEXT | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.subject.unesco | 58 Pedagogía | es_ES |
dc.subject.unesco | 5803 Preparación y Empleo de Profesores | - |
dc.subject.unesco | 5801 Teoría y Métodos Educativos | - |
europeana.dataProvider | Universidad de Extremadura. España | es_ES |
dc.identifier.bibliographicCitation | Martín-Sánchez M, Cáceres-Muñoz J, Flores-Rodríguez C. (2022). The Effects of the COVID-19 Pandemic on Educational Communities: Evidence of Early Childhood Education Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8):4707. ISSN 1661-7827 | - |
dc.type.version | publishedVersion | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://www.mdpi.com/1660-4601/19/8/4707 | es_ES |
dc.identifier.publicationtitle | International Journal of Environmental Research and Public Health | es_ES |
dc.identifier.publicationissue | 8 | es_ES |
dc.identifier.publicationfirstpage | 4707-1 | es_ES |
dc.identifier.publicationlastpage | 4707-19 | es_ES |
dc.identifier.publicationvolume | 19 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-9370-1732 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-2405-9731 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-4871-6166 | es_ES |
Appears in Collections: | DCEDU - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ijepph19084707.pdf | 2,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License