Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/19866
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dc.contributor.authorCalle Alonso, Fernando-
dc.contributor.authorPérez Sánchez, Carlos Javier-
dc.contributor.authorAyra, Eduardo S.-
dc.date.accessioned2024-02-05T09:00:59Z-
dc.date.available2024-02-05T09:00:59Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn1469-7785-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/19866-
dc.description.abstractAircraft accidents are extremely rare in the aviation sector. However, their consequences can be very dramatic. One of the most important problems is runway excursions, when an aircraft exceeds the end (overrun) or the side (veer-off) of the runway. After performing exploratory analysis and hypothesis tests, a Bayesian-network-based approach was considered to provide information from risk scenarios involving landing procedures. The method was applied to a real database containing key variables related to landing operations on three runways. The objective was to analyse the effects over runway overrun excursions of failing to fulfil expert recommendations upon landing. For this purpose, the most influential variables were analysed statistically, and several scenarios were built, leading to a runway ranking based on the risk assessed.es_ES
dc.description.abstractLos accidentes aéreos son extremadamente raros en el sector de la aviación. Sin embargo, sus consecuencias pueden ser muy dramáticas. Uno de los problemas más importantes son las salidas de pista, cuando una aeronave sobrepasa el final (overrun) o el lateral (veer-off) de la pista. Tras realizar análisis exploratorios y pruebas de hipótesis, se consideró la posibilidad de utilizar un enfoque basado en redes bayesianas para proporcionar información de los escenarios de riesgo relativos a los procedimientos de aterrizaje. El método se aplicó a una base de datos real que contenía variables clave relacionadas con las operaciones de aterrizaje en tres pistas. El objetivo era analizar los efectos sobre las los rebasamiento de pista que no cumplen las recomendaciones de los expertos en el momento del aterrizaje. Para ello, se analizaron estadísticamente las variables más influyentes y se construyeron varios escenarios que condujeron a una clasificación de las pistas en función del riesgo evaluado.-
dc.description.sponsorshipThis research was supported by the Agencia Estatal de Investigación - Spain (Projects MTM2014- 56949-C3-3-R and MTM2017-86875-C3-2-R); the Gobierno de Extremadura - Spain (Projects GR15106 and GR18108); and the European Union (European Regional Development Funds).es_ES
dc.format.extent19 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherCambridge University Presses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAviationes_ES
dc.subjectSafetyes_ES
dc.subjectBayesian estimationes_ES
dc.subjectRisk Minimisationes_ES
dc.subjectRunway excursiones_ES
dc.subjectAviación-
dc.subjectSeguridad-
dc.subjectEstimación bayesiana-
dc.subjectMinimización de riesgos-
dc.subjectPista de aterrizaje-
dc.titleA Bayesian-Network-based Approach to Risk Analysis in Runway Excursionses_ES
dc.typeArticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco3301 Ingeniería y Tecnología Aeronáuticases_ES
dc.subject.unesco1209.14 Técnicas de Predicción Estadísticaes_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationCalle-Alonso F, Pérez CJ, Ayra ES. A Bayesian-Network-based Approach to Risk Analysis in Runway Excursions. Journal of Navigation. 2019;72(5):1121-1139. doi:10.1017/S0373463319000109es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Málagaes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticases_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad Politécnica de Madrid-
dc.relation.publisherversionhttps://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-navigation/article/bayesiannetworkbased-approach-to-risk-analysis-in-runway-excursions/FB8A2FEE8CCF09012B72292C42076788es_ES
dc.identifier.doi10.1017/S0373463319000109-
dc.identifier.publicationtitleThe Journal of Navigationes_ES
dc.identifier.publicationissue5es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage1121es_ES
dc.identifier.publicationlastpage1139es_ES
dc.identifier.publicationvolume72es_ES
dc.identifier.orcid0000-0001-6385-9080es_ES
Colección:DDCEM - Artículos

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