Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19888
Title: Cierre de Escuelas y Desigualdad Socioeducativa en Tiempos del Covid-19. Una Investigación Exploratoria en Clave Internacional
Other Titles: School Closings and Socio-Educational Inequality in Times of Covid-19. An Exploratory Research in an International Key
Authors: Cáceres Muñoz, Jorge
Jiménez Hernández, Antonio Salvador
Martín Sánchez, Miguel Á., 1978-
Keywords: Educación;Education;Covid-19;Covid-19;Cierre de escuelas;School closings;Desigualdad social;Social inequality
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad Autónoma de Madrid: Grupo de Investigación Cambio Educativo para la Justicia Social (GICE)
Abstract: La pandemia del Covid-19, causada por el virus SARS-CoV-2, ha cambiado el modus vivendi de miles de personas en todo el mundo. La excepcionalidad y la emergencia ha influido en diversos sectores y ámbitos de la vida social e institucional de los seres humanos como el sanitario, económico, político o educativo. El objetivo de este estudio es ofrecer una perspectiva internacional sobre el proceso de cierre de escuelas y sus consecuencias educativo-sociales a través de las percepciones de informantes clave. Con una muestra que alcanza 23 países y 4 continentes distintos, las percepciones se han analizado en base a siete categorías: Tiempos en la ejecución, anticipación o demora de medidas. Carácter democrático-participativo de las medidas educativas tomadas. Adaptación curricular, didáctica y metodológica. Infraestructura y recursos para una adecuada formación a distancia. Percepciones acerca del profesorado. Percepciones sobre el entorno familiar. Propuestas alternativas. Los resultados muestran una elevada diversidad de maneras de afrontar esta situación, pero con similares consecuencias para la población más vulnerable. Ello implica una llamada de atención a responsables y agentes del ámbito educativo para frenar la desigualdad educativa y social que el Covid-19 puede estar generando.
The Covid-19 pandemic, caused by the SARS-CoV-2 virus, has changed the modus vivendi of thousands of people around the world. Exceptionality and emergency have influenced various sectors and areas of the social and institutional life of human beings, such as health, economics, politics or education. The objective of this study is to offer an international perspective on the process of school closure and its educational-social consequences through the perceptions of key informants. With a sample that reaches 23 countries and 4 different continents, perceptions have been analyzed based on seven categories: Timing of execution, anticipation or delay of measures. Democratic-participatory nature of the educational measures taken. Curricular, didactic and methodological adaptation. Infrastructure and resources for adequate distance training. Perceptions about teachers. Perceptions of the family environment. Alternative proposals. The results show a high diversity of ways of facing this situation, but with similar consequences for the most vulnerable population. This implies a wake-up call to managers and agents in the educational field to curb the educational and social inequality that Covid-19 may be generating.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19888
ISSN: 2254-3139
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
riejs2020_9_3_011.pdf530,61 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons