Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/20818
Title: Extremadura en las iniciativas nacionales e internacionales del s. XIX: los congresos pedagógicos
Authors: Cáceres Muñoz, Jorge
Martín Sánchez, Miguel Á., 1978-
Keywords: Extremadura;Europa;Congresos;Pedagogía;Institución Libre de Enseñanza;Europe;Congresses;Pedagogy
Issue Date: 2018
Publisher: Centro de Estudios Extremeños
Abstract: En este trabajo analiza la presencia de Extremadura en los congresos pedagógicos del siglo XIX, concretamente en el Congreso Nacional Pedagógico de 1882 y el Congreso Pedagógico Internacional Hispano-Portugués-Americano de 1892. Para ello, utilizando el método histórico-pedagógico, se han analizado los discursos, debates, conclusiones y listados de participantes presentes en las actas de los mismos. De su estudio se ha obtenido un rico corola-rio de aportaciones determinantes que llaman la atención por su coherencia y pertinencia pedagógica. A esto, se le ha de atribuir un mérito mayor cuando tomamos consideración de la situación de la Extremadura económico-social,cultural y educativa de entre siglos.
This work analyzes the presence of Extremadura in the pedagogicalcongresses of the 19th century, specifically in the National Pedagogical Congressof 1882 and the International Hispanic-Portuguese-American PedagogicalCongress of 1892. For this purpose, we used the historical-pedagogical method,the Speeches, debates, conclusions and lists of participants present in the minutesof the same. From his study a rich corollary of determinant contributions hasbeen obtained that call attention for its coherence and pedagogical pertinence.To this, we should attribute greater merit when we take into account the situationof Extremadura economic-social, cultural and educational between 19th and 20th centuries
URI: http://hdl.handle.net/10662/20818
ISSN: 0210-2854
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0210-2854_74_245.pdf460,51 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons