Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/20873
Title: La sociedad de la información y la formación del profesorado. E-Actividades y aprendizaje colaborativo
Other Titles: Information society and teacher training. E-Activities and colaborative learning
Authors: Martín Sánchez, Miguel Á., 1978-
López Meneses, Eloy
Keywords: Educación;Internet;Actividades;Aprendizaje colaborativo;Education;Activities;Collaborative learning
Issue Date: 2012
Publisher: AIESAD. Asociación Iberoamericana de Educación a Superior a Distancia
Abstract: Los espacios virtuales educativos se muestran como nuevas comunidades y contextos de aprendizaje en los que es posible la interacción y relación educativa sin apenas límites espaciales, geográficos y temporales. Internet se perfila como una herramienta universal para el profesorado de todos los niveles en la búsqueda, el intercambio de información, las experiencias formativas y la investigación. Dentro de este nuevo espacio educativo, las actividades más adecuadas son aquellas que invitan a la construcción del conocimiento, la experimentación y la resolución de problemas, a escala individual y grupal. También, aquéllas que vayan dirigidas a relacionar los conocimientos previos de los estudiantes con los nuevos contenidos del curso virtual, las que favorezcan el aprendizaje autónomo junto a las que inviten a buscar diferentes alternativas sobre una problemática. En este artículo reflexionaremos sobre las principales actividades didácticas utilizadas en los espacios virtuales de educación desde el punto de vista del aprendizaje colaborativo.
In this paper, virtual education areas are depicted as new learning communities and contexts, i.e. where (human) interaction and the forging of educational relationships are possible. This does not include, however, other spatial, geographical or temporal limitations. In this study, the Internet is presented as a universal tool for both teaching staff and general users. It is used for searching for specific information, exchanging ideas, or discussing research. Within the context of this new virtual educational area, the most suitable activities are those that foster the creation of knowledge and that promote experimentation and problem solving in an individual or group context. It also refers to activities that combine students’ previous knowledge with the new contents of virtual courses. In this way, there is greater autonomous learning and problem solving of specific theoretical questions. We also examine core didactic activities that are used in virtual education areas, that is, from the view of collaborative learning.
URI: http://hdl.handle.net/10662/20873
ISSN: 1138-2783
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1138-2783_15_15.pdf246,4 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons