Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21910
Title: Instrumento de medición del conocimiento declarativo y procedimental en el baloncesto escolar
Other Titles: Instrument for measurement of declarative and procedural knowledge in basketbal
Authors: Gamero Portillo, María de Gracia
González Espinosa, Sergio
Ibáñez Godoy, Sergio José
Feu Molina, Sebastián
Keywords: Validación;Juez experto;Conocimiento declarativo y procedimental;Baloncesto;V de Aiken;Validation;Expert judge;Declarative and procedural knowledge;Basketball;Aiken's V
Issue Date: 2023
Publisher: Comunidad Virtual Ciencias del Deporte
Abstract: El propósito de este estudio fue diseñar y validar un instrumento para la evaluación del conocimiento declarativo y procedimental en un deporte de invasión como el baloncesto en el contexto escolar. En el proceso de validación participaron 15 jueces expertos. El instrumento estuvo formado por 34 ítems distribuidos en dos bloques, declarativo y procedimental. Responde al siguiente tipo de preguntas: ¿Qué es?, ¿Sirve para?, ¿Qué se consigue?, ¿Cuál es? y ¿Cómo se realiza? La validez de contenido se calculó mediante el coeficiente V de Aiken y sus intervalos de confianza. Para la consistencia interna se empleó el coeficiente α de Cronbach. Ninguna de las preguntas que componen el test de conocimiento declarativo y procedimental fue eliminada al superar el valor crítico exacto (V≥.74). La consistencia interna de las preguntas fue excelente (α=.95). Por tanto, el instrumento es válido y fiable para la evaluación del conocimiento en el baloncesto escolar.
The purpose of this study has been the design and validation of an instrument for the evaluation of declarative and procedural knowledge in an invasion sport such as basketball in the school context. 15 expert judges participated in the validation process. The instrument consisted of 34 items distributed in two blocks, declarative and procedural. Answers the following type of questions: Is it useful for?, What is it ?, What is achieved ?, Which one is it? In addition, how is it done? Content validity was calculated using Aiken's V coefficient and its confidence intervals. Cronbach's α coefficient was used for internal consistency. None of the questions that make up the declarative and procedural knowledge test were eliminated by exceeding the exact critical value (V≥.74). The internal consistency of the questions was excellent (α=.95). Therefore, the instrument is valid and reliable for the evaluation of knowledge in school basketball.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21910
ISSN: 1577-0354
DOI: 10.15366/rimcafd2022.89.011
Appears in Collections:DCEDU - Artículos
DDEMU - Artículos
GOERD - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rimcafd2022_89_011.pdf2,33 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons