Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/22057
Title: | La didáctica de la tecnología, objetos y máquinas: Diseño y elaboración de proyectos bajo un enfoque CTS |
Other Titles: | Technology didactics, objects and machines: Design and construction of projects under a STS focus |
Authors: | Martínez Borreguero, María Guadalupe Naranjo Correa, Francisco Luis Melo Niño, Lina Viviana Cañada Cañada, Florentina |
Keywords: | Proyecto de enseñanza;Teaching project;Materiales didácticos;Teaching materials;Física cotidiana;Everyday physics |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Se presenta una experiencia didáctica innovadora para la enseñanza/aprendizaje del bloque
de contenidos de la Tecnología, objetos y máquinas de la asignatura “conocimiento del medio
natural en la educación primaria”. Se han diseñado, elaborado y construido proyectos didácticotecnológicos
para trabajar en el aula de manera conjunta habilidades cognitivas, emocionales y
sociales. La muestra ha estado constituida por 542 alumnos de la Facultad de Educación, del Grado
en Educación Primaria en los cursos 2013-2015. La metodología utilizada ha pretendido favorecer
el aprendizaje significativo de los conceptos científico-tecnológicos mediante la conexión con la
vida cotidiana, donde realmente adquieren significado y funcionalidad. Se han diseñado y creado
más de 150 proyectos tecnológicos con materiales reciclados que representan la componente
científica, tecnológica y social de objetos y máquinas de nuestra vida cotidiana y que pueden
ser utilizadas con alumnos de primaria. Las maquetas creadas se han complementado con un
proyecto didáctico enmarcado dentro del ámbito de trabajos CTS, con el objetivo de fomentar una
educación para el desarrollo de vocaciones científicas desde las edades tempranas. Los resultados
obtenidos han revelado que este tipo de proyectos didácticos son una excelente metodología
para la enseñanza y el aprendizaje de los conceptos científicos implicados en el funcionamiento
de la tecnología que nos rodea. Con este tipo de proyectos tecnológico-didácticos, los alumnos
que van a ser futuros maestros amplían sus conocimientos y aprenden diferentes estrategias para
enseñar ciencia y tecnología en el aula de primaria, potenciando la adquisición de la alfabetización
científica y tecnológica en el alumnado. This work presents an innovative didactic proposal for the teaching and learning of the ‘technology, objects and machines’ content, within the framework of the subject “Knowledge of the Natural Environment in Primary Education”. Didactic-technological projects have been designed, built and developed to simultaneously address cognitive, emotional and social skills in the classroom. The sample consisted of 542 students, from the Faculty of Education, enrolled in a Degree in Primary Education, during the 2013-2015 academic years. The methodology used has sought to foster meaningful learning of scientific and technological concepts by connecting these to quotidian life, where they really have meaning and functionality. Over 150 technology projects were designed and created, using recycled materials, representing the scientific, technological and social component of objects and machines of our everyday life, and that can be used with primary school students. Each of the models created has been complemented by an educational project framed within the scope of STS, with the aim of promoting the development of scientific vocation from an early age. The results of this experience have shown that such projects are excellent didactic methods for the teaching and learning of scientific concepts involved in the technology that encapsulated us. Through this type of techno-educational projects, students, who are future teachers, expand their knowledge and learn different strategies for teaching science and technology in the elementary school classroom, promoting the acquisition of scientific and technological literacy among young students. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/22057 |
ISSN: | 1647-3582 |
DOI: | 10.34624/id.v8i1.3286 |
Appears in Collections: | DDCEM - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
3286-Proposta de artigo - para revisão cega-5716-1-10-20190520.pdf | 1,53 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License