Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/2974
Title: La configuración del sistema educativo español en el siglo XIX: Legislación educativa y pensamiento político
Other Titles: The system set spanish education in the nineteenth century: law education and political thought
Authors: Real Apolo, Carmelo
Keywords: Sistema educativo;Política;Constitución;Legislación educativa;Educacion system;Politics;Constitution;Legislation on education
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Source: Real Apolo, C. 2012. La configuración del sistema educativo español en el siglo XIX: Legislación educativa y pensamiento político. "Campo abierto", 31 (1), pp. 69-94. ISSN: 0213-9529
Abstract: En las primeras décadas del siglo XIX se inicia en España un proceso histórico de grandes reformas políticas y de una profunda transformación educativa. La Constitución de Cádiz de 1812 será la base del nuevo régimen político que motiva una legislación escolar que traduce al plano educativo los derechos recogidos en ella, intentando proyectar un sistema educativo estatal y secular. No es un proceso acabado, a aquella le siguieron otras constituciones como las de 1837, 1845, 1869, 1873 y 1876 que van pautando el desarrollo político de nuestra sociedad. A la par se van sucediendo leyes y disposiciones legislativas que tienen como objetivo estructurar, dando orden y sentido, la educación española promoviendo innovaciones pedagógicas y modernizando el currículum.
In the first decades of the nineteenth century begins in Spain a great historical process of political reforms and profound educational change. The Cadiz Constitution of 1812 is the legislative basis for a new political system that encourages a law school education level which translates to the rights contained in it, trying to project a secular state and education system. Not a finished process, to that followed by other constitutions like those of 1837, 1845, 1869, 1873 and 1876 that will I advertise the political development of our society. At the same time are happening laws and legislation aimed at structuring, giving order and meaning, promoting Spanish education educational innovations and modernizing the curriculum.
URI: http://hdl.handle.net/10662/2974
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 31, nº 1 (2012)
DCEDU - Artículos

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