Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/4643
Title: | Infancia, familia y educación en la Edad Moderna española: un recorrido a través de las fuentes pedagógicas (siglos XVI-XVIII) |
Other Titles: | Childhood, family and education in the Spanish Modern Age: Going through the pedagogical sources (16th-18th centuries) |
Authors: | Ortega Sánchez, Delfín |
Keywords: | Infancia;Educación;Familia;Edad Moderna;Pedagogía;Childhood;Education;Family;Modern Age;Pedagogy |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Junta de Extremadura. Consejería de Educación |
Abstract: | Tomando como punto de partida el pionero y poco conocido "De liberis educandis libellus" (1509) de Nebrija, en el presente estudio realizamos un recorrido por la Historia de la Familia y de la Educación desde diversos conceptos: la individualidad del niño, su evolución y conquista final en el siglo XVIII, su proceso educativo entorno a roles parentales adquiridos, la preceptiva educativa impuesta desde la moral católica y desde su aval normativo estatal, y la patria potestad. Asimismo, estudiamos brevemente la trascendencia social de uno de los pilares pedagógicos del Humanismo, la natura, que junto a su significación didáctica dentro del ámbito académico, proyectó su influencia en la “educación doméstica”, liderada por la figura del preceptor-padre. This study analyzes one of the less known works of Nebrija, "De liberis educandis libellus" (1509), to go through both the History of Family and Education from diverse concepts: child´s individuality, his evolution and final conquest in the 18th century, the educational process around parental roles purchased, the educational regulations imposed from the Catholic morals and from the state normative guarantee, and patria potestad. The second part of this work is a study of the social transcendence of one of the pedagogical pillars of Humanism, nature, which together with its methodological significance in the academic area added a great influence in the “domestic education”, led by the figure of the tutor-father. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/4643 |
ISSN: | 1988-8430 |
Appears in Collections: | DCEDU - Artículos Tejuelo Vol. 11, nº 1 (2011) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1988-8430_11_85.pdf | 280,23 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License