Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9787
Title: ¿Compartimnetos estancos? Los avances de la historiografía en el tratamiento de la construcción del estado liberal en los libros de historia de España de 2º de bachillerato?
Other Titles: Watertight compartments? The progress of historiography in the treatment of the construction of the liberal state in the textbooks of history of spain for 2nd grade of baccalaureate
Authors: Inarejos Muñoz, Juan Antonio
Keywords: Didáctica de la historia;Manuales;Historiografía;Estado liberal;Competencias de pensamiento histórico;History of Spain;Liberalism;Historiography;Education;Textbooks;Historical thinking competences
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Castilla La Mancha. Facultad de Educación
Abstract: En el artículo se calibra la influencia de los avances de la historiografía sobre el siglo XIX español en los temas dedicados al análisis de la construcción del Estado liberal en tres manuales de Historia de España de 2º de Bachillerato regidos por la LOMCE. Se estudia la estructura de los libros de texto, sus contenidos, recursos y actividades en relación con la implementación de las competencias de pensamiento histórico.
The article analyzes how it was addressed the attention to the Spanish Liberal State Building during the Nineteen Century in the recent Secondary Education History textbooks. From the study of this topic and its treatment in textbooks, it traces the problems that affect the teaching of history, as its stiffness when incorporating new historiography works from the university. This work studies the structure of textbooks, their contents, resources and activities in relation to the implementation of the historical thinking competences.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9787
ISSN: 0214-4818
DOI: 10.18239/ensayos.v33i1.1742
Appears in Collections:DDCSL - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ensayos_v33i1_1742.pdf230,41 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons