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Title: Show me the money! The impact of a conditional cash transfer on educational achievement
Authors: Pedraja, Francisco, 1958-
Santín González, Daniel
Simancas Rodríguez, Rosa Fermina
Keywords: Educación;Política pública;Evaluación de impacto;Diseño de regresión discontinua;Education;Public policy;Impact evaluation;Regression discontinuity design
Issue Date: 2022
Publisher: Springer
Abstract: Durante la crisis económica mundial, las tasas de desempleo aumentaron drásticamente en toda Europa, especialmente entre los grupos de población con menor nivel educativo. El panorama en España en 2012, con tasas de desempleo superiores al 20% y un empleo juvenil cercano al 45%, era desalentador. Ante esta situación, el Gobierno Autonómico de Extremadura puso en marcha un programa específicamente dirigido a motivar a los desempleados sin título escolar a retomar los estudios y obtener el título de Educación Secundaria Obligatoria. Este trabajo aplica un diseño de discontinuidad de regresión difusa para evaluar el impacto de este programa de transferencias condicionadas a partir de datos administrativos. Los resultados muestran que el programa no aumentó la probabilidad de obtener el título de enseñanza secundaria. Este hallazgo es un enfoque de advertencia para los gobiernos que se planteen políticas similares, y vuelve a señalar la importancia de probar las innovaciones antes de generalizarlas.
During the global economic crisis, unemployment rates increased dramatically across Europe, especially among the least educated population groups. The picture in Spain in 2012, with unemployment rates running at over 20% and youth employment close to 45%, was discouraging. In face of this situation, the Spanish autonomous government of Extremadura launched a programme specifically aimed at motivating unemployed individualswithout a school degree to return to education and earn the compulsory secondary education diploma. This paper applies a fuzzy regression discontinuity design to evaluate the impact of this conditional cash transfer programme using administrative data. The results show that the programme did not increase the likelihood of earning the lower secondary education diploma. This finding is a caveat emptor for governments considering similar policies, and remarks again the importance of testing innovations before generalization.
Description: Financiación Open Access por Acuerdo CRUE-CSIC con Springer Nature
URI: http://hdl.handle.net/10662/16991
ISSN: 0377-7332
DOI: 10.1007/s00181-022-02211-x
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