Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/6334
Title: Pestalozzi, el genio pedagógico y la formación de docentes
Other Titles: Pestalozzi, the pedagogical genius and the formation teachers's
Authors: Sánchez Pascua, Felicidad
Keywords: Formación docente;Pedagogía;Pestalozzi, Johann Heinrich (1746-1827);Teacher training;Pedagogy
Issue Date: 1990
Publisher: Universidad de Extremadura: Servicio de Publicaciones
Abstract: Enrique Pestalozzi ha sido considerado "el genio pedagógico" por su espléndida aportación al campo educativo. Como toda personalidad se forja en medio de unos factores condicionantes muy específicos, y dona a la posteridad un doble legado: 1) El constituido por su práctica en las instituciones docentes que regentó. 2) La ingente obra escrita, donde campean las ideas de educación elemental y su relación con la educación materna, concepto de la intuición y educación moral y religiosa como fin último de su sistema. La herencia pestalozziana atraviesa el tiempo por diversas vías, y se hace presente hasta en nuestros Programas Renovados y en nuestra Ley General de Educación. De todo ello se desprende que los futuros profesores tienen un destacado maestro en Pestalozzi, al que no pueden desconocer.
Enrique Pestalozzi has been considered "the pedagogical genius" for his splendid contribution to the educational field. Like all personalities he is forged amid very specific conditioning factors and donates to posterity a double legacy: 1) The one which constitutes his practice in the teaching institutions he ran. 2) The enormous amount of written work where he puts forward ideas for elementary education and its relation to maternal education, the concept of intuition and moral and religious education as the final purpose of its system. The pestalozzian inheritance spans time in different ways and is present in our remodelled programmes and General Education Law. From all of which it is obvious that future teachers have an outstanding master in Pestalozzi, about whom the cannot be ignorant.
URI: http://hdl.handle.net/10662/6334
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto nº 07 (1990)
DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_7_184.pdf1,54 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons