Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/7075
Title: | ¿El tiempo garantiza el cambio en el profesorado? Estudio de un caso centrado en la evaluación de aprendizajes |
Other Titles: | Does time ensure the change in teachers? A case study focused on evaluation |
Authors: | Vázquez Bernal, Bartolomé Jiménez Pérez, Roque Mellado Jiménez, Vicente |
Keywords: | Evaluación;Investigación-Acción;Conocimiento didáctico del contenido;Desarrollo profesional;Evaluation;Action-Research;Pedagogical content knowledge;Professional development |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidad de Zaragoza |
Abstract: | Se presenta un estudio de caso longitudinal de larga duración. Se centra en la evaluación como objeto de investigación, a través del seguimiento de una profesora de enseñanza secundaria de ciencias experimentales. Se abordan dos aspectos complementarios: los procesos reflexivos y la práctica de aula, bajo el andamiaje teórico de la Hipótesis de la Complejidad. Se emplean una diversidad amplia de instrumentos de recogida de información: cuestionarios, entrevistas, diarios, audios de reuniones, grabaciones de aula y registros etnográficos. El sistema de categorías incluye cuatro ámbitos: objeto, finalidad, participación e instrumentos de evaluación. La resistencia de la profesora a ceder parcelas de poder, a través de los procesos de autoevaluación del alumnado, forma parte del núcleo duro de sus teorías prácticas. Estos hallazgos son claves para las perspectivas de desarrollo profesional de la profesora. The article that we presented under takes a longitudinal case study. We analyze the evaluation like investigation object, by following of a professor of secondary education of experimental sciences. We were interested in two complementary aspects: the reflective processes and the practice of classroom, under the theoretical scaffolding of the Complexity Hypothesis. We use a wide diversity of instruments of information collection: questionnaires, interviews, newspapers, audio of meetings, ethnographic recordings of classroom and registries. The category system includes four ambiences: object, purpose, participation and instruments of evaluation. Teacher´s resistance to cede power, through student self-assessment processes, is an essential part of the hard core practices of their theories. These findings are keys for the perspectives of professional development of the teacher. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/7075 |
ISSN: | 1575-0965 |
DOI: | 10.6018/reifop.19.2.252481 |
Appears in Collections: | DDCEM - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
reifop_19_2_252481.pdf | 344,95 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License